Ook in Frankfurt: Mercedes' nieuwe kleine softroader-gevalletje, de GLA. Voer voor zijn grote grille zijn de BMW X1 en Audi Q3, die beide al een tijdje het mini-crossover-premiumrijk alleen hebben.
Geen moment te vroeg dus, deze GLA, maar Mercedes heeft er dan ook flink werk van gemaakt. Het robuust ogende ding is gebaseerd op de A-klasse, en dat betekent dat ie er alvast ongeveer 83 keer beter uitziet dan zijn grotere broer, de GLK-schoenendoos. Ronder, wulpser, noem het hoe je het noemen wilt; paar luchtinlaten hier, stukjes beschermend plastic daar, en je hebt een moderne, strakke crossover met een sprekend design en een CW-waarde van slechts 0,29. Oh: en het werkelijk prachtige interieur dat we de laatste tijd in meer Mercedessen zien verschijnen.
De GLA komt er met vier motoren en in twee uitvoeringen: met of zonder variabele vierwielaandrijving. De instapper, de GLA 200, stuurt z'n 156 pk enkel naar de voorwielen, maar bij de sterkere benzine (GLA 250) en de twee diesels (GLA 200 CDI en 220 CDI) kun je desgewenst voor 4Matic kiezen. Mercedes meldt verder trots dat de GLA 200 CDI – met voorwielaandrijving – slechts 4,3 l/100 km nuttigt en daar 114 g/km aan CO2 voor uitstoot. Nette waarden.
Op de IAA (10 september) wordt de GLA officieel geïntroduceerd. Hij is vanaf november te bestellen en staat begin 2014 in de showroom.
Reacties