Wanneer is een auto nog een echte verrassing? In het geval van de Mercedes GLK kunnen we daar al lang niet meer over spreken. De autotentoonstellingen van Detroit en Genève hebben zelfs al drie zogenaamde
concepten opgeleverd, waarvan de uitstraling zo goed als definitief was.
Maar nu is de GLK dan toch helemaal echt. De auto moet gaan concurreren met het groeiende aanbod compacte SUV’s en de grootste concurrent ziet zelfs morgen het levenslicht, de nieuwe Audi Q5. Maar ook de X3 heeft Mercedes in het vizier.
De 4,53 meter lange GLK verschijnt komend voorjaar pas, onder andere als GLK 220 CDI 4Matic met een volledig nieuw ontwikkelde 2,2-liter dieselmotor (170 pk) voorzien van de laatste technische vondsten van ‘das Haus’ zoals Pre-Safe en Intelligent Light System. Deze nieuwe diesel krijgt twee turbo’s en common rail van de vierde generatie met een tot 2000 bar verhoogde inspuitdruk.
De krachtigste diesel treffen we in de GLK 320 CDI 4Matic en benzinerijders zijn veroordeeld tot louter zescilinders (GLK 280 en GLK 350). Dat is natuurlijk bepaald geen straf, maar het laat al wel zien dat het geen betaalbaar model wordt.
De hoekige vormen zorgen van binnenuit voor een prima zicht en vanwege de hoge bodemvrijheid staat het kleintje-SUV zijn mannetje in het terrein. Het Agility Control onderstel heeft dezelfde elementen als de C-klasse en dat betekent dat de GLK zowel in stadsverkeer, op de buitenweg als bij hoge snelheden op de autobaan verschillend is afgestemd. Het voordeel van Agility Control zijn de schokdempers die van karakter kunnen veranderen. Amplitude afhankelijke demping noemen ze dat.
Reacties