
Niets is leuker dan een auto die sneller is dan hij eruitziet. En nee, dat is echt niet zozeer vanwege het ene spaarzame moment dat er een auto in je kont drukt en dat je dan sneller bent. In veel gevallen krijg je constant aandacht van mensen waar je het liever niet van hebt. Je kan lekker incognito genieten, terwijl je wel gewoon een prettig rijdende automobiel hebt. Deze Mercedes GLK behoort precies tot die categorie.
Mocht je de GLK alweer vergeten zijn: een kleine introductie. Dat is een crossover op basis van de C-Klasse (W204). De GLK kreeg een lekker Tonka-esque uiterlijk mee: recht en hoekig. Inderdaad, net als zijn grote oom, de G-Klasse. In Europa moest de auto stoere zakenmannen aanspreken en in de VS voetbalmoeders. Uiteindelijk bleef het succes uit, terwijl Audi en Volvo de veel minder stoere Q5 en XC60 niet snel genoeg konden leveren. De GLK werd in 2015 opgevolgd door de GLC.
Geen AMG leverbaar, dus zelf maar aan de slag gegaan
De GLK kon je krijgen met diverse vier- en zescilindermotoren, maar geen AMG’s. Wel waren enkele Brabussen, maar die waren (heel erg) duur. In dit geval van deze Mercedes GLK is iemand zelf maar aan de slag gegaan. De auto begon zijn carrière als GLK 350 automaat. Die complete aandrijflijn is eruit gehaald. In plaats daarvan heeft de GLK een 5,5-liter V8 uit een E 550. Een mooie sleeper dus.

De transmissie is een handgeschakelde zesbak uit de Mercedes C 300. De remmen aan de voorzijde komen van een Mercedes S-Klasse van de W221-generatie. Oh, en er is alleen achterwielaandrijving in plaats van 4Matic-verwielaandrijving. De V8 is nog standaard (dus 388 pk), maar klinkt wel iets beter dankzij een ander uitlaatsysteem.
Mercedes GLK is een tikkeltje fout, dus heeft ie hout
De stoelen zijn ook van een E-Klasse en is de elektronica wat aangepast. Zo is er het instrumentarium van een GLK-facelift (Mopf voor intimi) en het NTG 4.5-infotainmentsysteem. Het mooie is wel dat er nog overal houtinleg aanwezig is. Het is een tikkeltje foute Duitser, dus daar moet hout in. Het allermooiste is nog dat deze Mercedes GLK sleeper geen AMG-sportpakket heeft. Het is een grote cashcow van veel premium autofabrikanten: sportpakketjes.

Lees ook: Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’
Voor duizenden euro’s heb je iets afwijkende bumpers, wielen en wat andere accessoires wat de fabrikant netto nog geen paar honderd euro kost. De auto wordt er meestal niet sneller door, maar het ziet er dik uit. Je kon het destijds ook krijgen voor de GLK, maar deze heeft het niet. Integendeel, er zitten zelfs kleine velgjes op met lekker dikke banden eromheen. Het zijn in dit geval eenvoudig vormgegeven 17-inch velgen, afkomstig van de Mercedes CLA.
Koop dan
Ondanks dat het een allegaartje van allerlei onderdelen is, ziet deze Mercedes GLK sleep er er heel erg OEM uit. Sterker nog, hier worden we best wel hebberig van. Helaas is deze uitvoering dus nooit geleverd en is er maar eentje van. De auto werd op Cars & Bids te veil aangeboden.
Meer van TopGear


Mercedes GLK krijgt nosejob

Mercedes gekkigheid

Brabus shopt GLK vol

Autotest: Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
Mercedes GLK en wat ie kost

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
