
Niets is leuker dan een auto die sneller is dan hij eruitziet. En nee, dat is echt niet zozeer vanwege het ene spaarzame moment dat er een auto in je kont drukt en dat je dan sneller bent. In veel gevallen krijg je constant aandacht van mensen waar je het liever niet van hebt. Je kan lekker incognito genieten, terwijl je wel gewoon een prettig rijdende automobiel hebt. Deze Mercedes GLK behoort precies tot die categorie.
Mocht je de GLK alweer vergeten zijn: een kleine introductie. Dat is een crossover op basis van de C-Klasse (W204). De GLK kreeg een lekker Tonka-esque uiterlijk mee: recht en hoekig. Inderdaad, net als zijn grote oom, de G-Klasse. In Europa moest de auto stoere zakenmannen aanspreken en in de VS voetbalmoeders. Uiteindelijk bleef het succes uit, terwijl Audi en Volvo de veel minder stoere Q5 en XC60 niet snel genoeg konden leveren. De GLK werd in 2015 opgevolgd door de GLC.
Geen AMG leverbaar, dus zelf maar aan de slag gegaan
De GLK kon je krijgen met diverse vier- en zescilindermotoren, maar geen AMG’s. Wel waren enkele Brabussen, maar die waren (heel erg) duur. In dit geval van deze Mercedes GLK is iemand zelf maar aan de slag gegaan. De auto begon zijn carrière als GLK 350 automaat. Die complete aandrijflijn is eruit gehaald. In plaats daarvan heeft de GLK een 5,5-liter V8 uit een E 550. Een mooie sleeper dus.

De transmissie is een handgeschakelde zesbak uit de Mercedes C 300. De remmen aan de voorzijde komen van een Mercedes S-Klasse van de W221-generatie. Oh, en er is alleen achterwielaandrijving in plaats van 4Matic-verwielaandrijving. De V8 is nog standaard (dus 388 pk), maar klinkt wel iets beter dankzij een ander uitlaatsysteem.
Mercedes GLK is een tikkeltje fout, dus heeft ie hout
De stoelen zijn ook van een E-Klasse en is de elektronica wat aangepast. Zo is er het instrumentarium van een GLK-facelift (Mopf voor intimi) en het NTG 4.5-infotainmentsysteem. Het mooie is wel dat er nog overal houtinleg aanwezig is. Het is een tikkeltje foute Duitser, dus daar moet hout in. Het allermooiste is nog dat deze Mercedes GLK sleeper geen AMG-sportpakket heeft. Het is een grote cashcow van veel premium autofabrikanten: sportpakketjes.

Lees ook: Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’
Voor duizenden euro’s heb je iets afwijkende bumpers, wielen en wat andere accessoires wat de fabrikant netto nog geen paar honderd euro kost. De auto wordt er meestal niet sneller door, maar het ziet er dik uit. Je kon het destijds ook krijgen voor de GLK, maar deze heeft het niet. Integendeel, er zitten zelfs kleine velgjes op met lekker dikke banden eromheen. Het zijn in dit geval eenvoudig vormgegeven 17-inch velgen, afkomstig van de Mercedes CLA.
Koop dan
Ondanks dat het een allegaartje van allerlei onderdelen is, ziet deze Mercedes GLK sleep er er heel erg OEM uit. Sterker nog, hier worden we best wel hebberig van. Helaas is deze uitvoering dus nooit geleverd en is er maar eentje van. De auto werd op Cars & Bids te veil aangeboden.
Meer van TopGear


Mercedes GLK krijgt nosejob

Mercedes gekkigheid

Brabus shopt GLK vol

Autotest: Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
Mercedes GLK en wat ie kost

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Zo klinkt de nieuwe Lamborghini V8, is het mooier dan de V10?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
