
Niets is leuker dan een auto die sneller is dan hij eruitziet. En nee, dat is echt niet zozeer vanwege het ene spaarzame moment dat er een auto in je kont drukt en dat je dan sneller bent. In veel gevallen krijg je constant aandacht van mensen waar je het liever niet van hebt. Je kan lekker incognito genieten, terwijl je wel gewoon een prettig rijdende automobiel hebt. Deze Mercedes GLK behoort precies tot die categorie.
Mocht je de GLK alweer vergeten zijn: een kleine introductie. Dat is een crossover op basis van de C-Klasse (W204). De GLK kreeg een lekker Tonka-esque uiterlijk mee: recht en hoekig. Inderdaad, net als zijn grote oom, de G-Klasse. In Europa moest de auto stoere zakenmannen aanspreken en in de VS voetbalmoeders. Uiteindelijk bleef het succes uit, terwijl Audi en Volvo de veel minder stoere Q5 en XC60 niet snel genoeg konden leveren. De GLK werd in 2015 opgevolgd door de GLC.
Geen AMG leverbaar, dus zelf maar aan de slag gegaan
De GLK kon je krijgen met diverse vier- en zescilindermotoren, maar geen AMG’s. Wel waren enkele Brabussen, maar die waren (heel erg) duur. In dit geval van deze Mercedes GLK is iemand zelf maar aan de slag gegaan. De auto begon zijn carrière als GLK 350 automaat. Die complete aandrijflijn is eruit gehaald. In plaats daarvan heeft de GLK een 5,5-liter V8 uit een E 550. Een mooie sleeper dus.

De transmissie is een handgeschakelde zesbak uit de Mercedes C 300. De remmen aan de voorzijde komen van een Mercedes S-Klasse van de W221-generatie. Oh, en er is alleen achterwielaandrijving in plaats van 4Matic-verwielaandrijving. De V8 is nog standaard (dus 388 pk), maar klinkt wel iets beter dankzij een ander uitlaatsysteem.
Mercedes GLK is een tikkeltje fout, dus heeft ie hout
De stoelen zijn ook van een E-Klasse en is de elektronica wat aangepast. Zo is er het instrumentarium van een GLK-facelift (Mopf voor intimi) en het NTG 4.5-infotainmentsysteem. Het mooie is wel dat er nog overal houtinleg aanwezig is. Het is een tikkeltje foute Duitser, dus daar moet hout in. Het allermooiste is nog dat deze Mercedes GLK sleeper geen AMG-sportpakket heeft. Het is een grote cashcow van veel premium autofabrikanten: sportpakketjes.

Lees ook: Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’
Voor duizenden euro’s heb je iets afwijkende bumpers, wielen en wat andere accessoires wat de fabrikant netto nog geen paar honderd euro kost. De auto wordt er meestal niet sneller door, maar het ziet er dik uit. Je kon het destijds ook krijgen voor de GLK, maar deze heeft het niet. Integendeel, er zitten zelfs kleine velgjes op met lekker dikke banden eromheen. Het zijn in dit geval eenvoudig vormgegeven 17-inch velgen, afkomstig van de Mercedes CLA.
Koop dan
Ondanks dat het een allegaartje van allerlei onderdelen is, ziet deze Mercedes GLK sleep er er heel erg OEM uit. Sterker nog, hier worden we best wel hebberig van. Helaas is deze uitvoering dus nooit geleverd en is er maar eentje van. De auto werd op Cars & Bids te veil aangeboden.
Meer van TopGear


Mercedes GLK krijgt nosejob

Mercedes gekkigheid

Brabus shopt GLK vol

Autotest: Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
Mercedes GLK en wat ie kost

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door
