
Niets is leuker dan een auto die sneller is dan hij eruitziet. En nee, dat is echt niet zozeer vanwege het ene spaarzame moment dat er een auto in je kont drukt en dat je dan sneller bent. In veel gevallen krijg je constant aandacht van mensen waar je het liever niet van hebt. Je kan lekker incognito genieten, terwijl je wel gewoon een prettig rijdende automobiel hebt. Deze Mercedes GLK behoort precies tot die categorie.
Mocht je de GLK alweer vergeten zijn: een kleine introductie. Dat is een crossover op basis van de C-Klasse (W204). De GLK kreeg een lekker Tonka-esque uiterlijk mee: recht en hoekig. Inderdaad, net als zijn grote oom, de G-Klasse. In Europa moest de auto stoere zakenmannen aanspreken en in de VS voetbalmoeders. Uiteindelijk bleef het succes uit, terwijl Audi en Volvo de veel minder stoere Q5 en XC60 niet snel genoeg konden leveren. De GLK werd in 2015 opgevolgd door de GLC.
Geen AMG leverbaar, dus zelf maar aan de slag gegaan
De GLK kon je krijgen met diverse vier- en zescilindermotoren, maar geen AMG’s. Wel waren enkele Brabussen, maar die waren (heel erg) duur. In dit geval van deze Mercedes GLK is iemand zelf maar aan de slag gegaan. De auto begon zijn carrière als GLK 350 automaat. Die complete aandrijflijn is eruit gehaald. In plaats daarvan heeft de GLK een 5,5-liter V8 uit een E 550. Een mooie sleeper dus.

De transmissie is een handgeschakelde zesbak uit de Mercedes C 300. De remmen aan de voorzijde komen van een Mercedes S-Klasse van de W221-generatie. Oh, en er is alleen achterwielaandrijving in plaats van 4Matic-verwielaandrijving. De V8 is nog standaard (dus 388 pk), maar klinkt wel iets beter dankzij een ander uitlaatsysteem.
Mercedes GLK is een tikkeltje fout, dus heeft ie hout
De stoelen zijn ook van een E-Klasse en is de elektronica wat aangepast. Zo is er het instrumentarium van een GLK-facelift (Mopf voor intimi) en het NTG 4.5-infotainmentsysteem. Het mooie is wel dat er nog overal houtinleg aanwezig is. Het is een tikkeltje foute Duitser, dus daar moet hout in. Het allermooiste is nog dat deze Mercedes GLK sleeper geen AMG-sportpakket heeft. Het is een grote cashcow van veel premium autofabrikanten: sportpakketjes.

Lees ook: Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’
Voor duizenden euro’s heb je iets afwijkende bumpers, wielen en wat andere accessoires wat de fabrikant netto nog geen paar honderd euro kost. De auto wordt er meestal niet sneller door, maar het ziet er dik uit. Je kon het destijds ook krijgen voor de GLK, maar deze heeft het niet. Integendeel, er zitten zelfs kleine velgjes op met lekker dikke banden eromheen. Het zijn in dit geval eenvoudig vormgegeven 17-inch velgen, afkomstig van de Mercedes CLA.
Koop dan
Ondanks dat het een allegaartje van allerlei onderdelen is, ziet deze Mercedes GLK sleep er er heel erg OEM uit. Sterker nog, hier worden we best wel hebberig van. Helaas is deze uitvoering dus nooit geleverd en is er maar eentje van. De auto werd op Cars & Bids te veil aangeboden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes GLK krijgt nosejob

Mercedes gekkigheid

Brabus shopt GLK vol

Autotest: Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
Mercedes GLK en wat ie kost

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Zo klinkt de nieuwe Lamborghini V8, is het mooier dan de V10?

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Deze vijf unieke auto’s zijn te koop in Nederland

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
