Eens in de zoveel tijd eens wat nieuwe kleren aandoen: iedereen knapt ervan op. Zo ook de Mercedes GLK. Niet dat hij een trainingspak verruilt voor een krijtstreepje – heel veel meer dan een stropdas met bolletjes in plaats van streepjes behelst deze makeover nou ook weer niet.
Led-verlichting is enorm hip, en dus heeft de GLK die, zowel aan de voor-, achter- als binnenkant. Daarnaast is de grille gemoderniseerd en hebben de koplampen en achterlichtunits een opfrisser gekregen. Aan de binnenkant zijn nieuwe materialen gebruikt, is de pook van de zeventraps automaat (als je die besteld hebt) verhuisd naar de stuurkolom, wat weer ruimte maakte voor een extra opbergvak in de middenconsole. Verder is de audio-installatie vernieuwd, net als het grote beeldscherm en kun je een wifi-hotspot in je GLK krijgen – altijd handig als je wat YouTube-verslaafde minderjarigen aan boord hebt.
Het motorenaanbod van de GLK is eh… apart, want bestaat uit maar liefst zes dieselmotoren (vijf viercilinders en een zescilinder) en maar één benzinemotor: de GLK 350. Een uit verbruiksoogpunt wel zo prettig start/stopsysteem is altijd standaard, net als lage-rolweerstandbanden. Uiteraard kan de GLK worden voorzien van zo’n beetje elk denkbaar elektronisch veiligheidssysteem, van dat hinderlijke Attention Assist dat je op zijn tijd laat weten het nodig te vinden dat je koffie gaat drinken, via een 360 gradencamera die alles om de auto in de gaten houdt, tot een speciaal op terreinrijden aangepast intelligent lichtsysteem.
De vernieuwde GLK beleeft zijn publieksdebuut tijdens de New York Autoshow, begin april.
Reacties