Hou je van auto's die even groot zijn als een klein land, dan heeft Mercedes al sinds jaar en dag de GL voor je in de showroom staan. Alleen heet ie vanaf nu GLS, want dat moest volgens de nieuwe naamgeving van het merk (GLC = formaatje C-klasse, GLE hoort bij de E-klasse, dus GLS bij de grote S-klasse). Ze gaven 'm meteen maar een vrij voorspelbare facelift.

Naast nieuwe koplampen, bumpers, grille en achterlichten is de GLS (5,13 meter, alstublieft dank u wel) uiteraard volgehangen met de nieuwste Benz-snufjes, zeeën van leer en zeven stoelen. Hij is er met verschillende grote motoren, waarvan de 350d in onze contreien de meeste handen op elkaar zal krijgen: 258 pk, 620 Nm en toch geen uitgesproken tempeliersdorst. Andere opties zijn de GLS 400 met een biturbo V6 van 333 pk (8,9 l/100 km, 206 g/km CO2), de GLS 500 die 455 pk uit een biturbo V8 haalt, en natuurlijk de sjeik-special: de AMG GLS 63 met 585 pk en 760 Nm (28 pk méér dan zijn voorganger).

Extraatjes zijn er in de vorm van een AMG Line-pakket voor een leuke dosis kijk-mij-nou, actieve stabilisatoren voor beter bochtengedrag, een off-road-pakket met lage gearing en diff-lock voor het betere klauterwerk, en een hele riedel aan elektronische frutsels met 'Assist' in hun naam. Vanaf maart 2016 staat de nieuwe GLS voor jou en je zeskoppige familie klaar; de prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties