Mercedes GL63 AMG kan er nog wel bij

We vroegen ons al af waar ie bleef. Van een gigant als de Mercedes GL, gericht op werelddelen als de VS en het Midden-Oosten waar benzine een schijntje kost en auto’s van dit formaat nog niet volledig verguisd worden, moet natuurlijk ook een knallend snelle brulvariant bestaan. Met minder neemt die klantenkring geen genoegen, lijkt ons.

Mercedes trakteerde de GL onlangs op een facelift, en maakt nu meteen maar van de gelegenheid gebruik om er alsnog een AMG-versie tegenaan te gooien. Deze Airbus A380 onder de familiezeulers heeft een biturbo 5,5-liter V8 aan boord, goed voor 557 pk en – hou je vast – 760 Nm. Dat ie daarbij gemiddeld niet meer dan 12,3 l/100 km aan benzine verstookt en ‘slechts’ 288 g/km aan CO2 uitbraakt, mag een wonder heten. Zeker aangezien de GL ongeveer het gewicht van een voorstedelijke supermarkt in de schaal brengt.

Prestaties? Die zijn er, en wát voor prestaties: van 0 naar 100 km/u ben je in 4,9 seconden gevlogen. De topsnelheid is logischerwijs begrensd op 250 km/u. Uiteraard pakte AMG de remmen stevig aan en bemoeiden ze zich met de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Met z’n luchtvering met actieve rolstabilisatie, zeventraps Speedshift Plus 7G-Tronic versnellingsbak en permanente vierwielaandrijving (40/60 verdeeld tussen voor- en achteras) belooft de GL63 je het comfort van een S-klasse en de dynamiek van een AMG-sportsedan. Da’s wat overdreven, maar dat dit misschien wel de perfecte allrounder is onder de vervoersmiddelen – extreem ruim, bloedsnel, goed voor je Airmiles – dat staat buiten kijf.

Vanaf november staat de GL63 AMG bij de dealer. De prijs is nog niet bekend, maar gezien onze CO2-lieve belastingwetgeving mag je je vast voorbereiden op het ergste.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws