Traditionele autofabrikanten zijn het nog steeds niet met elkaar eens over de toekomst. Opel stoomt door richting een EV-merk, terwijl Ford en General Motors eerdere claims daarover introkken. Ook Mercedes paste de missie aan. Het Duitse merk wil in 2030 niet langer enkel elektrische auto’s verkopen. In plaats daarvan moet de helft van de verkopen bestaan uit auto’s met een elektromotor, inclusief hybrides. Door de gewijzigde plannen is Mercedes meer aan het investeren in verbrandingsmotoren dan gepland.
Dat vertelt Mercedes-baas Ola Källenius. Volgens hem is dit hard nodig: ‘Anders zouden we onze activiteiten op het gebied van verbrandingsmotoren in 2027 of 2028 plotseling stopzetten.’ Omdat de EV-transitie niet zo snel gaat als gedacht, zou Mercedes veel omzet missen als het merk aan de oude strategie zou vasthouden.
De investering van Mercedes
De hoogste pief aan de bestuurstafel in Stüttgart deelt de investeringsplannen met de Duitse krant Wirtschaftwoche. Volgens Källenius stopt Mercedes dit jaar 14 miljard euro in de R&D-afdeling en in de fabrieken. De aanpassingen aan de fabrieken zouden vooral gericht zijn op digitalisering, elektromobiliteit en nieuwe technologieën voor verbrandingsmotoren.
Voor toekomstige Mercedessen betekent dit dat de hybrides een stuk geavanceerder worden. Källenius wil ervoor zorgen dat er hybride aandrijflijnen komen ‘die tot ver in de jaren 2030 meegaan’. Zo’n opzet komt er bijvoorbeeld ook weer voor de volgende S-klasse, traditioneel het model dat als de technologische aanvoerder van het merk mag worden gezien.
Er zit een elektrische S-klasse aan te komen
Over twee jaar komt Mercedes met een facelift van de huidige S-klasse. Voor deze vernieuwde versie pakken ze flink uit. Volgens de grote baas is er ‘veel meer geïnvesteerd’ dan gebruikelijk is bij een facelift. Daarnaast werkt het merk ook aan een concurrent van de BMW i7. Over de elektrische S-klasse zegt Källenius: ‘Het project draait op volle toeren.’ Het is nog niet precies bekend wanneer je die, eh, niet-EQS kunt verwachten.
henry heeft op 2 juli 2024 geschreven:
beginnen ze t bij mercedes eindelijk te begrijpen
wat bmw en audi snappen ze het een mercedes e q s ziet er walgelijk uit stop die elektro aandrijving
in een gewone s klasse w223 kyk eens na een i7 zo hoort een ev eruit te zien
we moeten idd wat aan de co2 uitstoot doen maar dan wel n mooie auto s.v.p mercedes
EC Dubost heeft op 28 juni 2024 geschreven:
EV’s staan tevens symbool voor de CO2 leugen. Steeds meer mensen worden wakker. Je geld en je vrijheid in het putje.
Alain Hagedoorn heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Minder vervuiling door auto’s vergroot klimaatopwarming
De geleidelijke afschaffing van auto’s met verbrandingsmotoren doet de luchtvervuiling door transport natuurlijk dalen. Maar is dit de ideale oplossing? Niet echt, want het verminderen van deze vervuiling versnelt de opwarming van de aarde.
David Leclercq
Gepubliceerd op 27 jun. 2024
Fake News! heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Nee Alain dat is niet zo.
Die David Leclercq heeft een website met autonieuws en plaatst alleen maar artikelen van anderen. Op diezelfde website, met daadwerkelijk een betrouwbare bron:
“Zijn elektrische auto’s goed voor het milieu, en in het bijzonder voor het verminderen van de CO2-uitstoot? Volgens een onderzoek van de Universiteit van Berkeley is het antwoord ja.”
Alain Hagedoorn heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Contraproductief
Nu kennen we het antwoord dankzij een onderzoek van professor Shushi Peng van de universiteit van Peking, gepubliceerd in het tijdschrift Nature. Wanneer de concentratie stikstofoxiden in de lucht hoog is, leidt dit namelijk tot de aanwezigheid van hydroxylradicalen (OH) die het methaan neutraliseren. Als de NOx-niveaus dalen, zijn er minder hydroxylradicalen en dus meer methaan. Quod erat demonstrandum.
Het probleem is dat de daling van NOx en de grotere aanwezigheid van methaan eigenlijk heel slecht nieuws is voor het klimaat. Niet alleen het transport heeft invloed op het methaan. Waterrijke gebieden produceren van nature methaan. En aangezien deze zones zeer gevoelig zijn voor klimaatschommelingen, produceren micro-organismen meer en meer methaan als het warm weer is. Deze toevoeging kan leiden tot een potentiële opwarming van de aarde, met een steeds toenemende methaanproductie en een vicieuze cirkel. Volgens het onderzoek neemt de methaanproductie twee keer zo snel toe als de NOx-uitstoot met ongeveer 20% daalt. Methaan heeft een kortere levensduur dan CO2 (gemiddeld tien jaar), maar het opwarmingspotentieel is 28 keer zo groot en het wordt verantwoordelijk geacht voor een derde van de opwarming van de aarde sinds het industriële tijdperk.
@Alain heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Dus nu is niet CO2 maar stikstof het probleem? Wat heeft dit met EV’s te maken, die geen stikstof uitstoten? Diesels stoten daarbij zelfs 17x zoveel uit als benzine motoren, dus daarbij is het pas echt een probleem.
Je bedenkt een zogenaamde onderbouwing die je eigen verhaal tegenspreekt, bravo!
@ec dubost heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Er is hier maar één symbool voor leugens en dat ben jij met je wappie reacties. Klimaatverandering door CO2 uitstoot is een vaststaand feit, hoeveel jij er ook over blijft liegen.
Buddenbreuk heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Dit riep ik al in 2023 dat de verbrandingsmotor ook naar 2030 nodig is voor de meeste burgers,de elites, ondernemingen en leasemaatschappijen hebben 90% van de subsidies leeggeroofd, nu de gewone werknemers aan de buurt zijn is de elektrische auto gewoon te duur of de rijafstand te kort, thuis opladen kunnen maar weinigen, openbare laadpalen zijn gewoon te duur, de elektrische auto is een flop van eeuw,
buddie heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Huilie huilie elite jank jank… Get a life jankebal.