Wat zouden Gottlieb Daimler en Carl Benz denken als ze het huidige aanbod van Mercedes konden zien? De heren overleden respectievelijk in 1900 en 1929; Benz heeft dus in ieder geval de elektrische startmotor en de eerste vierwielaandrijfsystemen nog tot wasdom zien komen. Maar limousines met 800 pk, wie kon zich dat voorstellen? Toen, of zelfs maar een jaar of tien geleden?

We rijden vandaag in de overtreffende trap van alles wat een snelle S-klasse ooit is geweest: de Mercedes-AMG S 63 E Performance. Een hele mond vol: ‘S’ vanwege z’n prestigieuze verschijning, ‘63’ vanwege… historie, ‘E’ vanwege de geëlektrificeerde aandrijflijn en ‘Performance’ omdat ie in staat is om zijn bestuurder dan wel hooggeëerde passagier compleet van z’n Egyptisch katoenen sokken te blazen.

Deze AMG houdt gelukkig wel zijn V8

Mercedes zet vol in op plug-in hybridetechniek om de pk’s van zijn rapste modellen verder op te pompen en ondertussen de motorinhoud te laten krimpen. En waarom zouden ze ook niet – verbruik omlaag, prestaties omhoog, wat wil je nog meer? Nou: geluid, sensaties, beleving, zeker bij de producten van AMG.

De C 63 maakte de beruchte, alom weinig gewaardeerde overstap van acht cilinders naar vier met elektrohulp, en ook de aankomende E 63 ontspringt de dans niet helemaal en zal het met een zes-in-lijn moeten doen. Maar voor Mercedes’ topper, de S-klasse, blijft de trouwe achtcilinder beschikbaar. Voor minder doen deze klanten het niet.

Optische is deze S-klasse ook een echte AMG

Evenmin als voor een belegen uiterlijk. De S-klasse is van zichzelf een imposante maar elegante auto; in deze uitvoering is ie nog imposanter en heel wat minder elegant. De bekende AMG-spijlengrille, een voorbumper met enorme luchtinlaten, 21-inch veelspaaks wielen met goudkleurige remklauwen erachter, een diffuser met vier dikke uitlaatpijpen…

  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) schuin voor
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) achterkant
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) voorkant
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) zijkant
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) boven
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) schuin voor
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) achterkant
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) voorkant
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) zijkant
  • Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023) boven

En hij staat lager op z’n wielen, wat in combinatie met zijn vloeiende ontwerptaal zorgt dat hij optisch haast met het asfalt versmelt. Bij het samenstellen van zo’n toch al opvallende auto zouden wij voor een subtiele laktint gaan, maar ons testexemplaar is uitgevoerd in de matte kleur van het favoriete Zuidas-tussendoortje.

Dit is de sterkste S-klasse ooit

Mercedes noemt de S 63 E Performance zelf ‘de perfecte synthese tussen comfort en dynamiek’ en heeft ogenschijnlijk alles uit de kast gehaald om die claim te onderbouwen. Met een systeemvermogen van 802 pk is dit de krachtigste S-klasse ooit. De 4,0-liter twin-turbo V8, een elektromotor op de achteras en aandrijving op alle vier de wielen zorgen samen voor een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden, een volstrekt bizarre waarde in een auto die normaal gezien grootaandeelhouders en staatshoofden vervoert.

Hoewel die natuurlijk ook weleens vlotjes ergens moeten zijn. Er is een vol-elektrische modus, zoals gebruikelijk bij plug-in hybrides, maar denk niet dat je op de 13,1-kWh accu al te ver zult komen; de techniek is duidelijk meer bedoeld voor snelheid dan om eco-runs te doen. Toch is het aardig dat je je buurt niet meteen rechtop in bed zet wanneer je ’s ochtends vertrekt. Een beetje fatsoen misstaat een S-rijder niet.

Het interieur is op een andere manier sterk

Binnenin word je als vanouds in de watten gelegd, met het verschil dat die watten wat stugger zijn dan je zou denken. Waar je bij een ‘gewone’ S-klasse wegzinkt in het kussentje van de hoofdsteun wanneer je even achteroverleunt, ontmoet je hier een hard oppervlak dat een AMG-logo in je achterhoofd stanst.

Er is ook opvallend veel koolstofvezel – hele plakken op het dashboard en de deuren – en de stoelen houden je actief op je plek als de enorme carrosserie van richting verandert. Het stuur is zo vuistdik als dat van een BMW en het tellerscherm erachter, dat met een druk op de knop prachtige 3D-beelden genereert, toont trillende grafiekjes met -toeren en elektronen.

Veel mogelijkheden, maar is dat wel goed?

Om te zorgen dat deze hyperlimousine zichzelf niet bij de eerste de beste bocht genadeloos overrompelt, installeert Mercedes actieve rolstabilisatie in combinatie met achterwielbesturing en luchtvering. Er zitten druk- en draaiknopjes op het stuur om tussen rijmodi te wisselen en aan zaken als onderstel, uitlaatgeluid, ESP-waakzaamheid en de zogeheten AMG Dynamics te frunniken.

Dat laatste draait om de besturing, motor, transmissie en vierwielaandrijving, die je afzonderlijk meer of minder scherp kunt afstellen. Veel mogelijkheden, zacht uitgedrukt, en dus de nodige keuzestress – terwijl een S-klasse toch eigenlijk bedoeld is om je te ontzorgen. Goed, wanneer het de mode is om bestuurders duizenden instellingen te bieden, kun je als Mercedes bij je topmodel niet met minder aankomen.

De zachtste stand is niet wat je gewend bent

Je kunt ’m ook één keer naar je wensen kneden en die combinatie opslaan onder de Individual-modus (onze favoriet: maximaal motorgeluid, het soepelste onderstel, AMG Dynamics op Sport). En anders heb je natuurlijk altijd de optie om de boel gewoon met rust te laten en in Comfort te laten staan. Alleen staat die stand een eindje af van wat we van een S gewend zijn – supercar-achtige prestaties gaan nu eenmaal niet samen met een suikerspinzachte ophanging.

Die vereisen de nodige spitsheid. Wie daar een probleem mee heeft, shopt bij de verkeerde Benz-divisie – bij Maybach kunnen ze je pk’s én een wolkig weggedrag geven. Het idee van een AMG S is altijd geweest dat hij brute cijfers en een zekere sportsedan-allure combineert met een statig limo-voorkomen, en het is niet verrassend dat dat met de huidige technologieën hierop neerkomt.

Rijden is geweldig in de S 63 E, maar hij is niet foutloos

Dat wil niet zeggen dat de S 63 altijd een perfecte balans treft. Als je hem rustig rijdt, jongleert hij met zijn twee aandrijvingsvormen; waarbij hij een enkele keer hikkend een foutje maakt. En bij het subtiel vertragen voor een verkeerslicht is het jouw voet die op zoek moet naar de soepele middenweg tussen elektrische regeneratie en de koolstofkeramische remmen.

Maar rij je hem vlotter, dan klopt het plaatje. Geef gas en de elektromotor vult het korte moment op dat de turbo-V8 op gang moet komen, waarna ze van rol wisselen: eerst ga je, en dan blijf je gaan. Het zorgt voor een fascinerende en verslavende interactie – en in welke andere auto van dit formaat maak je dat nou mee?

De Mercedes-AMG S 63 E Performance biedt je een vernuftige, weelderige, ontspannende en in een oogwenk toch inspannende rit. Eigenlijk is ie alles voor iedereen; als iedereen tenminste, in het geval van onze test-S, een kleine drie ton aan een auto zou kunnen besteden. Hij slaat een fraaie en memorabele brug tussen twee periodes van aandrijving, zoals de eerste creaties van Daimler en Benz dat in feite ook deden. Ze konden niet bevroeden dat hun werk hierin zou uitmonden, maar ze zouden vast trots zijn.

Specificaties van de Mercedes-AMG S 63 E Performance Lang (2023)


Motor
3.982 cc
V8 biturbo hybride
802 pk @ 5.500 tpm
1.430 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
100 g/km CO2
Afmetingen
5.336 x 1.921 x
1.515 mm (l x b x h)
3.216 mm (wielbasis)
2.595 kg
76 l (benzine)
305 l (bagage)
Prijzen
€ 236.170 (NL)
€ 222.640 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)