
Het is Sint Juttemis, de varkens vliegen je om de oren, en Mercedes heeft het voor elkaar gekregen om een enorme limousine te maken die volgens opgave niet meer dan 3,0 l/100 km verbruikt. Goedemorgen.
Na de S 400 Hybrid ('gewone' benzine-hybride) en de S 350 BlueTec Hybrid (met dieselmotor) komt er nu een derde hybride S-klasse bij: de S 500 Plug-in Hybrid. Inderdaad, die kun je opladen met een stekkertje, maar er is meer.
De lithium-ionaccu van de S 500 Plug-in kan tien keer zo veel energie vasthouden, en de auto kan tot 30 kilometer volledig elektrisch rijden. Volgens de Europese testcyclus betekent dit dat deze S-klasse een gemiddeld verbruik noteert van 3,0 l/100 km en officieel 69 g/km aan CO2 uitstoot. Dit zijn waarden die nog niet zo heel lang geleden een minuscuul Volkswagentje met dunne bandjes en prutteldiesel nog niet eens kon halen.
Ondanks deze ongelooflijke prestatie hoef je je in de S superhybride echt niet te vervelen. Behalve de kloeke elektromotor van 109 pk en liefst 340 Nm is er een 3,0-liter V6 met turbo, goed voor 333 pk en nog eens 480 Nm. Dit alles zorgt voor een goede dosis get up and go: 100 km/u wordt vanuit stilstand al in 5,5 seconden aangetikt, en de top is als vanouds begrensd op 250 km/u.
Heb je niet zo'n haast, dan legt de S de focus op zuinig rijden, bijvoorbeeld door zo veel mogelijk vrijgekomen energie op te slaan tijdens het uitrollen en remmen, en door een moment van weerstand in het gaspedaal te creëren wanneer je elektrisch rijdt en de benzinemotor dreigt bij te springen. Verder herkent het hybridesysteem bepaalde routes en routines, zodat het zich kan voorbereiden en inspringen op bijvoorbeeld bochten, afdalingen of snelheidsbeperkingen. Ingenieus.
De S 500 Plug-in Hybrid debuteert op de IAA in Frankfurt en maakt volgend jaar zijn entree op de markt, waarbij hij menig bijtellingsbewuste zakenman of -vrouw zal doen jubelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
