Het is Sint Juttemis, de varkens vliegen je om de oren, en Mercedes heeft het voor elkaar gekregen om een enorme limousine te maken die volgens opgave niet meer dan 3,0 l/100 km verbruikt. Goedemorgen.

Na de S 400 Hybrid ('gewone' benzine-hybride) en de S 350 BlueTec Hybrid (met dieselmotor) komt er nu een derde hybride S-klasse bij: de S 500 Plug-in Hybrid. Inderdaad, die kun je opladen met een stekkertje, maar er is meer.

De lithium-ionaccu van de S 500 Plug-in kan tien keer zo veel energie vasthouden, en de auto kan tot 30 kilometer volledig elektrisch rijden. Volgens de Europese testcyclus betekent dit dat deze S-klasse een gemiddeld verbruik noteert van 3,0 l/100 km en officieel 69 g/km aan CO2 uitstoot. Dit zijn waarden die nog niet zo heel lang geleden een minuscuul Volkswagentje met dunne bandjes en prutteldiesel nog niet eens kon halen.

Ondanks deze ongelooflijke prestatie hoef je je in de S superhybride echt niet te vervelen. Behalve de kloeke elektromotor van 109 pk en liefst 340 Nm is er een 3,0-liter V6 met turbo, goed voor 333 pk en nog eens 480 Nm. Dit alles zorgt voor een goede dosis get up and go: 100 km/u wordt vanuit stilstand al in 5,5 seconden aangetikt, en de top is als vanouds begrensd op 250 km/u.

Heb je niet zo'n haast, dan legt de S de focus op zuinig rijden, bijvoorbeeld door zo veel mogelijk vrijgekomen energie op te slaan tijdens het uitrollen en remmen, en door een moment van weerstand in het gaspedaal te creëren wanneer je elektrisch rijdt en de benzinemotor dreigt bij te springen. Verder herkent het hybridesysteem bepaalde routes en routines, zodat het zich kan voorbereiden en inspringen op bijvoorbeeld bochten, afdalingen of snelheidsbeperkingen. Ingenieus.

De S 500 Plug-in Hybrid debuteert op de IAA in Frankfurt en maakt volgend jaar zijn entree op de markt, waarbij hij menig bijtellingsbewuste zakenman of -vrouw zal doen jubelen.

Reacties