
Het is Sint Juttemis, de varkens vliegen je om de oren, en Mercedes heeft het voor elkaar gekregen om een enorme limousine te maken die volgens opgave niet meer dan 3,0 l/100 km verbruikt. Goedemorgen.
Na de S 400 Hybrid ('gewone' benzine-hybride) en de S 350 BlueTec Hybrid (met dieselmotor) komt er nu een derde hybride S-klasse bij: de S 500 Plug-in Hybrid. Inderdaad, die kun je opladen met een stekkertje, maar er is meer.
De lithium-ionaccu van de S 500 Plug-in kan tien keer zo veel energie vasthouden, en de auto kan tot 30 kilometer volledig elektrisch rijden. Volgens de Europese testcyclus betekent dit dat deze S-klasse een gemiddeld verbruik noteert van 3,0 l/100 km en officieel 69 g/km aan CO2 uitstoot. Dit zijn waarden die nog niet zo heel lang geleden een minuscuul Volkswagentje met dunne bandjes en prutteldiesel nog niet eens kon halen.
Ondanks deze ongelooflijke prestatie hoef je je in de S superhybride echt niet te vervelen. Behalve de kloeke elektromotor van 109 pk en liefst 340 Nm is er een 3,0-liter V6 met turbo, goed voor 333 pk en nog eens 480 Nm. Dit alles zorgt voor een goede dosis get up and go: 100 km/u wordt vanuit stilstand al in 5,5 seconden aangetikt, en de top is als vanouds begrensd op 250 km/u.
Heb je niet zo'n haast, dan legt de S de focus op zuinig rijden, bijvoorbeeld door zo veel mogelijk vrijgekomen energie op te slaan tijdens het uitrollen en remmen, en door een moment van weerstand in het gaspedaal te creëren wanneer je elektrisch rijdt en de benzinemotor dreigt bij te springen. Verder herkent het hybridesysteem bepaalde routes en routines, zodat het zich kan voorbereiden en inspringen op bijvoorbeeld bochten, afdalingen of snelheidsbeperkingen. Ingenieus.
De S 500 Plug-in Hybrid debuteert op de IAA in Frankfurt en maakt volgend jaar zijn entree op de markt, waarbij hij menig bijtellingsbewuste zakenman of -vrouw zal doen jubelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er komt wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar eigenlijk ken je dit merk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Blijkbaar kun je heel eenvoudig moderne auto’s jatten met een simpel ‘JBL-speakertje’

Waarom je nu ook bruine verkeerslichten kunt tegenkomen in Nederland

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

ANWB waarschuwt: banden die te goed zijn, kunnen ook gevaarlijk zijn
