
TopGear reed zojuist de Mercedes S-klasse 63 AMG. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes S-klasse
Uitvoering: S 63 AMG
Locatie: Salzburg
Weersomstandigheden: deels droog, deels nat
Wat reden we?
De nieuwe Mercedes S-klasse is pas net gelanceerd en nu al komt Mercedes met de AMG-versie – de absolute topversie van de S-klasse. Hij is in alles mega. Mega dik, mega snel, mega luxe en ergens ook wel mega kitsch.
Beviel het?
Oh ja, reken maar. Zo’n slagschip rijd je als een vorst, in alle rust, als koning van de weg. En als je dan weet dat ie sneller van 0 naar 100 sprint dan een gemiddelde Porsche 911 tovert dat ook meteen een glimlach op je tronie. Ja, zo’n bi-turbo V8 met 585 pk en 900 Nm, dat wil wel.
Nog bijzonderheden?
Vanbuiten is ie vrij decent – voor een AMG-model, en dat is maar goed ook. Vanbinnen slaat de overdaad door. Alles glimt en wat niet glimt is van leer: leer met stiksels zus, leer met logo’s zo, leer met perforaties hier en leer met vouwen daar. Het doet een beetje denken aan de businessclass van een vliegtuig, of een heel luxe schoonheidssalon. Moet je van houden.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je hebt een basis-AMG, met achterwielaandrijving, en die moet in Nederland 181.500 euro kosten, in België 150.161 euro. Daarnaast heb je ook een AMG met lange wielbasis die standaard van vierwielaandrijving is voorzien en die kost 187.850 euro in Nederland en 161.293 euro in België. En je kunt ze vanaf nu bestellen.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Tja. Weet je, deze auto is gewoon extreem goed. Zonder meer. Maar omdat er een AMG-logo op zit, verwacht je knallende uitlaten en monsterlijk rijgedrag: maar dat biedt ie niet. Natuurlijk, je hoort een leuk roffeltje en zeker, hij is ontiegelijk snel, maar wil je dat bij een S-klasse? Wij zouden genoegen nemen met een S 500 en er een klein sportautootje bij kopen.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
