
TopGear reed zojuist de Mercedes S-klasse 63 AMG. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes S-klasse
Uitvoering: S 63 AMG
Locatie: Salzburg
Weersomstandigheden: deels droog, deels nat
Wat reden we?
De nieuwe Mercedes S-klasse is pas net gelanceerd en nu al komt Mercedes met de AMG-versie – de absolute topversie van de S-klasse. Hij is in alles mega. Mega dik, mega snel, mega luxe en ergens ook wel mega kitsch.
Beviel het?
Oh ja, reken maar. Zo’n slagschip rijd je als een vorst, in alle rust, als koning van de weg. En als je dan weet dat ie sneller van 0 naar 100 sprint dan een gemiddelde Porsche 911 tovert dat ook meteen een glimlach op je tronie. Ja, zo’n bi-turbo V8 met 585 pk en 900 Nm, dat wil wel.
Nog bijzonderheden?
Vanbuiten is ie vrij decent – voor een AMG-model, en dat is maar goed ook. Vanbinnen slaat de overdaad door. Alles glimt en wat niet glimt is van leer: leer met stiksels zus, leer met logo’s zo, leer met perforaties hier en leer met vouwen daar. Het doet een beetje denken aan de businessclass van een vliegtuig, of een heel luxe schoonheidssalon. Moet je van houden.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je hebt een basis-AMG, met achterwielaandrijving, en die moet in Nederland 181.500 euro kosten, in België 150.161 euro. Daarnaast heb je ook een AMG met lange wielbasis die standaard van vierwielaandrijving is voorzien en die kost 187.850 euro in Nederland en 161.293 euro in België. En je kunt ze vanaf nu bestellen.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Tja. Weet je, deze auto is gewoon extreem goed. Zonder meer. Maar omdat er een AMG-logo op zit, verwacht je knallende uitlaten en monsterlijk rijgedrag: maar dat biedt ie niet. Natuurlijk, je hoort een leuk roffeltje en zeker, hij is ontiegelijk snel, maar wil je dat bij een S-klasse? Wij zouden genoegen nemen met een S 500 en er een klein sportautootje bij kopen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
