
TopGear reed zojuist de Mercedes S-klasse 63 AMG. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes S-klasse
Uitvoering: S 63 AMG
Locatie: Salzburg
Weersomstandigheden: deels droog, deels nat
Wat reden we?
De nieuwe Mercedes S-klasse is pas net gelanceerd en nu al komt Mercedes met de AMG-versie – de absolute topversie van de S-klasse. Hij is in alles mega. Mega dik, mega snel, mega luxe en ergens ook wel mega kitsch.
Beviel het?
Oh ja, reken maar. Zo’n slagschip rijd je als een vorst, in alle rust, als koning van de weg. En als je dan weet dat ie sneller van 0 naar 100 sprint dan een gemiddelde Porsche 911 tovert dat ook meteen een glimlach op je tronie. Ja, zo’n bi-turbo V8 met 585 pk en 900 Nm, dat wil wel.
Nog bijzonderheden?
Vanbuiten is ie vrij decent – voor een AMG-model, en dat is maar goed ook. Vanbinnen slaat de overdaad door. Alles glimt en wat niet glimt is van leer: leer met stiksels zus, leer met logo’s zo, leer met perforaties hier en leer met vouwen daar. Het doet een beetje denken aan de businessclass van een vliegtuig, of een heel luxe schoonheidssalon. Moet je van houden.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je hebt een basis-AMG, met achterwielaandrijving, en die moet in Nederland 181.500 euro kosten, in België 150.161 euro. Daarnaast heb je ook een AMG met lange wielbasis die standaard van vierwielaandrijving is voorzien en die kost 187.850 euro in Nederland en 161.293 euro in België. En je kunt ze vanaf nu bestellen.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Tja. Weet je, deze auto is gewoon extreem goed. Zonder meer. Maar omdat er een AMG-logo op zit, verwacht je knallende uitlaten en monsterlijk rijgedrag: maar dat biedt ie niet. Natuurlijk, je hoort een leuk roffeltje en zeker, hij is ontiegelijk snel, maar wil je dat bij een S-klasse? Wij zouden genoegen nemen met een S 500 en er een klein sportautootje bij kopen.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
