
We zijn nog aan het bijkomen van de behoorlijk indrukwekkende eerste rij-ervaringen met de nieuwe Mercedes S-klasse (waarover alles in het volgende nummer van TopGear Magazine) of de Duitsers vinden het nodig om met de foto's en gegevens van de topper te komen: de S 63 AMG.
Hij is wat je noemt misdadig krachtig. De 5,5 liter grote V8 blèrt er met behulp van twee turbo's maar liefst 585 pk uit en beukt het koppel naar niet minder dan 900 Nm. Dat is 41 pk en 100 Nm meer dan zijn voorganger, die ook nog eens 100 kilo zwaarder was. Resultaat: 0-100 km/u in 4,4 seconden en dan door naar de afgeregelde top van 250 km/u. Als je de versie met vierwielaandrijving neemt ben je in vier seconden rond al bij de 100 km/u. De V8 zou daar maar 10,1 liter brandstof per 100 kilometer voor terug willen zien, maar met dit soort prestaties binnen voetbereik zouden we het knap van je vinden als je het dubbele al haalt.
Een druk op de knop 'Sport' gooit vlinderkleppen in de uitlaat open voor een ongetwijfeld donderend AMG-onweer, terwijl de S-klasse in de stand 'Controlled Efficiency' vast en zeker een wonder van beschaving zal zijn. De S 63 AMG is uiterlijk alleszins fatsoenlijk gebleven, al spreken de vier uitlaten, 19" AMG-wielen (20" is een optie), grote luchtinlaten in de A-vormige voorspoiler en sideskirts met chroominleg boekdelen. Innerlijk wordt vanzelfsprekend kwistig met koolstofvezel gestrooid. De armsteun is voorzien van een erg riant AMG-logo.
Kost dat moois? Wel, 176.950 euro levert je de 'gewone' versie met korte wielbasis op. Voor de lange ben je 188.950 euro verder. Wel nog even geduld hebben: de S 63 AMG zal kort na zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt (september) in Nederland te koop zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
