
We zijn nog aan het bijkomen van de behoorlijk indrukwekkende eerste rij-ervaringen met de nieuwe Mercedes S-klasse (waarover alles in het volgende nummer van TopGear Magazine) of de Duitsers vinden het nodig om met de foto's en gegevens van de topper te komen: de S 63 AMG.
Hij is wat je noemt misdadig krachtig. De 5,5 liter grote V8 blèrt er met behulp van twee turbo's maar liefst 585 pk uit en beukt het koppel naar niet minder dan 900 Nm. Dat is 41 pk en 100 Nm meer dan zijn voorganger, die ook nog eens 100 kilo zwaarder was. Resultaat: 0-100 km/u in 4,4 seconden en dan door naar de afgeregelde top van 250 km/u. Als je de versie met vierwielaandrijving neemt ben je in vier seconden rond al bij de 100 km/u. De V8 zou daar maar 10,1 liter brandstof per 100 kilometer voor terug willen zien, maar met dit soort prestaties binnen voetbereik zouden we het knap van je vinden als je het dubbele al haalt.
Een druk op de knop 'Sport' gooit vlinderkleppen in de uitlaat open voor een ongetwijfeld donderend AMG-onweer, terwijl de S-klasse in de stand 'Controlled Efficiency' vast en zeker een wonder van beschaving zal zijn. De S 63 AMG is uiterlijk alleszins fatsoenlijk gebleven, al spreken de vier uitlaten, 19" AMG-wielen (20" is een optie), grote luchtinlaten in de A-vormige voorspoiler en sideskirts met chroominleg boekdelen. Innerlijk wordt vanzelfsprekend kwistig met koolstofvezel gestrooid. De armsteun is voorzien van een erg riant AMG-logo.
Kost dat moois? Wel, 176.950 euro levert je de 'gewone' versie met korte wielbasis op. Voor de lange ben je 188.950 euro verder. Wel nog even geduld hebben: de S 63 AMG zal kort na zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt (september) in Nederland te koop zijn.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
