Enkele uren nadat Duitsland zich wereldkampioen baltrappen mag noemen, is de nieuwste automobiele uitdraging van finesse, perfectie en Duitsheid een feit: dit is de Mercedes S 65 AMG Coupé.
Deze ultieme Weltmeistermobiel is er eentje volgens het klassieke recept: lang, laag, tweedeurs en voorzien van een dikke 6,0-liter biturbo V12 met 630 pk. Het is het vierde AMG-model met die motor, en wij zouden niet weten in welke auto het 1.000 Nm sterke koppelmonster beter op zijn plek zou zijn. De S 65 AMG Coupé zoeft in alle luxe en stilte van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en is begrensd op 250 km/u. De gemiddelde uitstoot blijft volgens opgave steken op 279 g/km, het verbruik op 11,9 l/100 km. Mogen we het zeggen? Dat valt nog best mee. Het scheelt dan ook 2,4 l/100 km met z'n voorganger, de CL 65 AMG.
Verantwoordelijk voor de overbrenging naar de achterwielen is Mercedes' bekende AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie, terwijl Magic Body Control zorgt voor een uniek weggedrag (de auto bereidt zich voor op hobbels en kuilen, en bij snelheden van 15 tot 180 km/u leunt hij in bochten naar binnen als een motorfiets – hoe bizar). De standaard Intelligent Drive-systemen omvatten alles van adaptieve cruisecontrole tot een meesturende rijbaanassistent en een stel konijnenoog-camera's voor kruisend verkeer. Daarnaast kun je de S 65 AMG Coupé uitrusten met koolstof-keramische remmen en een Exclusive-pakket voor het interieur, dat vooral bestaat uit vele lappen leer op dashboard, hemel en andere oppervlakken.
Wat al dit moois mag kosten? Wil je het echt weten? Vooruit: in Nederland ben je 313.500 euro verder voor je een S 65 AMG Coupé in je garage mag parkeren, oftewel ruim een ton meer dan voor een (ook snelle, ook weelderige) S 63 AMG Coupé. Allemensen.
Reacties