
Enkele uren nadat Duitsland zich wereldkampioen baltrappen mag noemen, is de nieuwste automobiele uitdraging van finesse, perfectie en Duitsheid een feit: dit is de Mercedes S 65 AMG Coupé.
Deze ultieme Weltmeistermobiel is er eentje volgens het klassieke recept: lang, laag, tweedeurs en voorzien van een dikke 6,0-liter biturbo V12 met 630 pk. Het is het vierde AMG-model met die motor, en wij zouden niet weten in welke auto het 1.000 Nm sterke koppelmonster beter op zijn plek zou zijn. De S 65 AMG Coupé zoeft in alle luxe en stilte van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en is begrensd op 250 km/u. De gemiddelde uitstoot blijft volgens opgave steken op 279 g/km, het verbruik op 11,9 l/100 km. Mogen we het zeggen? Dat valt nog best mee. Het scheelt dan ook 2,4 l/100 km met z'n voorganger, de CL 65 AMG.
Verantwoordelijk voor de overbrenging naar de achterwielen is Mercedes' bekende AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie, terwijl Magic Body Control zorgt voor een uniek weggedrag (de auto bereidt zich voor op hobbels en kuilen, en bij snelheden van 15 tot 180 km/u leunt hij in bochten naar binnen als een motorfiets – hoe bizar). De standaard Intelligent Drive-systemen omvatten alles van adaptieve cruisecontrole tot een meesturende rijbaanassistent en een stel konijnenoog-camera's voor kruisend verkeer. Daarnaast kun je de S 65 AMG Coupé uitrusten met koolstof-keramische remmen en een Exclusive-pakket voor het interieur, dat vooral bestaat uit vele lappen leer op dashboard, hemel en andere oppervlakken.
Wat al dit moois mag kosten? Wil je het echt weten? Vooruit: in Nederland ben je 313.500 euro verder voor je een S 65 AMG Coupé in je garage mag parkeren, oftewel ruim een ton meer dan voor een (ook snelle, ook weelderige) S 63 AMG Coupé. Allemensen.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Vind je Farming Simulator en Snowrunner leuk? Dan is Roadcraft misschien iets voor jou (review)

Dit is de goedkoopste auto met meer dan 200 pk in Nederland (en ja, hij is gewoon nieuw)

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)
