
Enkele uren nadat Duitsland zich wereldkampioen baltrappen mag noemen, is de nieuwste automobiele uitdraging van finesse, perfectie en Duitsheid een feit: dit is de Mercedes S 65 AMG Coupé.
Deze ultieme Weltmeistermobiel is er eentje volgens het klassieke recept: lang, laag, tweedeurs en voorzien van een dikke 6,0-liter biturbo V12 met 630 pk. Het is het vierde AMG-model met die motor, en wij zouden niet weten in welke auto het 1.000 Nm sterke koppelmonster beter op zijn plek zou zijn. De S 65 AMG Coupé zoeft in alle luxe en stilte van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en is begrensd op 250 km/u. De gemiddelde uitstoot blijft volgens opgave steken op 279 g/km, het verbruik op 11,9 l/100 km. Mogen we het zeggen? Dat valt nog best mee. Het scheelt dan ook 2,4 l/100 km met z'n voorganger, de CL 65 AMG.
Verantwoordelijk voor de overbrenging naar de achterwielen is Mercedes' bekende AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie, terwijl Magic Body Control zorgt voor een uniek weggedrag (de auto bereidt zich voor op hobbels en kuilen, en bij snelheden van 15 tot 180 km/u leunt hij in bochten naar binnen als een motorfiets – hoe bizar). De standaard Intelligent Drive-systemen omvatten alles van adaptieve cruisecontrole tot een meesturende rijbaanassistent en een stel konijnenoog-camera's voor kruisend verkeer. Daarnaast kun je de S 65 AMG Coupé uitrusten met koolstof-keramische remmen en een Exclusive-pakket voor het interieur, dat vooral bestaat uit vele lappen leer op dashboard, hemel en andere oppervlakken.
Wat al dit moois mag kosten? Wil je het echt weten? Vooruit: in Nederland ben je 313.500 euro verder voor je een S 65 AMG Coupé in je garage mag parkeren, oftewel ruim een ton meer dan voor een (ook snelle, ook weelderige) S 63 AMG Coupé. Allemensen.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)
