
Enkele uren nadat Duitsland zich wereldkampioen baltrappen mag noemen, is de nieuwste automobiele uitdraging van finesse, perfectie en Duitsheid een feit: dit is de Mercedes S 65 AMG Coupé.
Deze ultieme Weltmeistermobiel is er eentje volgens het klassieke recept: lang, laag, tweedeurs en voorzien van een dikke 6,0-liter biturbo V12 met 630 pk. Het is het vierde AMG-model met die motor, en wij zouden niet weten in welke auto het 1.000 Nm sterke koppelmonster beter op zijn plek zou zijn. De S 65 AMG Coupé zoeft in alle luxe en stilte van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en is begrensd op 250 km/u. De gemiddelde uitstoot blijft volgens opgave steken op 279 g/km, het verbruik op 11,9 l/100 km. Mogen we het zeggen? Dat valt nog best mee. Het scheelt dan ook 2,4 l/100 km met z'n voorganger, de CL 65 AMG.
Verantwoordelijk voor de overbrenging naar de achterwielen is Mercedes' bekende AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie, terwijl Magic Body Control zorgt voor een uniek weggedrag (de auto bereidt zich voor op hobbels en kuilen, en bij snelheden van 15 tot 180 km/u leunt hij in bochten naar binnen als een motorfiets – hoe bizar). De standaard Intelligent Drive-systemen omvatten alles van adaptieve cruisecontrole tot een meesturende rijbaanassistent en een stel konijnenoog-camera's voor kruisend verkeer. Daarnaast kun je de S 65 AMG Coupé uitrusten met koolstof-keramische remmen en een Exclusive-pakket voor het interieur, dat vooral bestaat uit vele lappen leer op dashboard, hemel en andere oppervlakken.
Wat al dit moois mag kosten? Wil je het echt weten? Vooruit: in Nederland ben je 313.500 euro verder voor je een S 65 AMG Coupé in je garage mag parkeren, oftewel ruim een ton meer dan voor een (ook snelle, ook weelderige) S 63 AMG Coupé. Allemensen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
