
Enkele uren nadat Duitsland zich wereldkampioen baltrappen mag noemen, is de nieuwste automobiele uitdraging van finesse, perfectie en Duitsheid een feit: dit is de Mercedes S 65 AMG Coupé.
Deze ultieme Weltmeistermobiel is er eentje volgens het klassieke recept: lang, laag, tweedeurs en voorzien van een dikke 6,0-liter biturbo V12 met 630 pk. Het is het vierde AMG-model met die motor, en wij zouden niet weten in welke auto het 1.000 Nm sterke koppelmonster beter op zijn plek zou zijn. De S 65 AMG Coupé zoeft in alle luxe en stilte van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en is begrensd op 250 km/u. De gemiddelde uitstoot blijft volgens opgave steken op 279 g/km, het verbruik op 11,9 l/100 km. Mogen we het zeggen? Dat valt nog best mee. Het scheelt dan ook 2,4 l/100 km met z'n voorganger, de CL 65 AMG.
Verantwoordelijk voor de overbrenging naar de achterwielen is Mercedes' bekende AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie, terwijl Magic Body Control zorgt voor een uniek weggedrag (de auto bereidt zich voor op hobbels en kuilen, en bij snelheden van 15 tot 180 km/u leunt hij in bochten naar binnen als een motorfiets – hoe bizar). De standaard Intelligent Drive-systemen omvatten alles van adaptieve cruisecontrole tot een meesturende rijbaanassistent en een stel konijnenoog-camera's voor kruisend verkeer. Daarnaast kun je de S 65 AMG Coupé uitrusten met koolstof-keramische remmen en een Exclusive-pakket voor het interieur, dat vooral bestaat uit vele lappen leer op dashboard, hemel en andere oppervlakken.
Wat al dit moois mag kosten? Wil je het echt weten? Vooruit: in Nederland ben je 313.500 euro verder voor je een S 65 AMG Coupé in je garage mag parkeren, oftewel ruim een ton meer dan voor een (ook snelle, ook weelderige) S 63 AMG Coupé. Allemensen.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
