
Het blijft ons verbazen: er zijn daadwerkelijk nog steeds mensen die een Mercedes S 63 AMG niet snel genoeg vinden. Of die acht cilinders te min vinden, turbo's of niet. Dus maakt Mercedes ook van deze S-klasse wederom een S 65 AMG-variant, met twaalf cilinders, twee turbo's en 630 pk. Oef.
Naast ontzettend veel vermogen heeft de S 65 ook vooral veel koppel te bieden: 1.000 Nm, om precies te zijn. Dat is precies evenveel als zeven middelgrote olietankers; en hoewel we dat hebben verzonnen, zal het er niet ver vanaf zitten. Van 0 naar 100 km/u zoeft de S 65 in 4,3 seconden, enkel begrensd door de grenzen van de grip die de twee gemartelde, 285 millimeter brede achterbanden op het wegdek hebben. Zijn topsnelheid is uiteraard, volgens nobel gentlemen's agreement, begrensd op 250 km/u.
Net als alle nieuwe auto's is de S 65 weer een stukje zuiniger en schoner dan zijn voorganger. Hij blieft gemiddeld slechts 11,9 l/100 km aan peut (ja echt, dat is alles), en brult in ruil daarvoor 279 g/km aan CO2 de atmosfeer in. Hiermee voldoet de superlimo netjes aan de EU6-norm, die in 2015 zal gaan gelden.
Standaard beschikt de S 65 onder andere over een AMG-sportonderstel met Magic Body Control, een head-up display, een touchpad voor het infotainment en te veel veiligheidssystemen om op te noemen. Wil je nog wat meer van je geld kwijt, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor keramische remmen, een 360-graden camerasysteem, een First-Class Rear Suite (dat klinkt als iets waar we nooit meer uit willen komen) of verschillende koolstofvezel-aankleedkitjes van AMG.
We verwachten de S 65 AMG in maart 2014 op de markt. De Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de Duitse wel: 232.050 euro.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze functie ‘die iedereen haat’ in de auto gaat eindelijk opgelost worden (in de VS)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wat zit er vandaag weer voor stof op je autolak en kun je het laten zitten zonder schade?

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland
