Het blijft ons verbazen: er zijn daadwerkelijk nog steeds mensen die een Mercedes S 63 AMG niet snel genoeg vinden. Of die acht cilinders te min vinden, turbo's of niet. Dus maakt Mercedes ook van deze S-klasse wederom een S 65 AMG-variant, met twaalf cilinders, twee turbo's en 630 pk. Oef.

Naast ontzettend veel vermogen heeft de S 65 ook vooral veel koppel te bieden: 1.000 Nm, om precies te zijn. Dat is precies evenveel als zeven middelgrote olietankers; en hoewel we dat hebben verzonnen, zal het er niet ver vanaf zitten. Van 0 naar 100 km/u zoeft de S 65 in 4,3 seconden, enkel begrensd door de grenzen van de grip die de twee gemartelde, 285 millimeter brede achterbanden op het wegdek hebben. Zijn topsnelheid is uiteraard, volgens nobel gentlemen's agreement, begrensd op 250 km/u.

Net als alle nieuwe auto's is de S 65 weer een stukje zuiniger en schoner dan zijn voorganger. Hij blieft gemiddeld slechts 11,9 l/100 km aan peut (ja echt, dat is alles), en brult in ruil daarvoor 279 g/km aan CO2 de atmosfeer in. Hiermee voldoet de superlimo netjes aan de EU6-norm, die in 2015 zal gaan gelden.

Standaard beschikt de S 65 onder andere over een AMG-sportonderstel met Magic Body Control, een head-up display, een touchpad voor het infotainment en te veel veiligheidssystemen om op te noemen. Wil je nog wat meer van je geld kwijt, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor keramische remmen, een 360-graden camerasysteem, een First-Class Rear Suite (dat klinkt als iets waar we nooit meer uit willen komen) of verschillende koolstofvezel-aankleedkitjes van AMG.

We verwachten de S 65 AMG in maart 2014 op de markt. De Nederlandse en Belgische prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar de Duitse wel: 232.050 euro.

Reacties