
We wisten al dat ie eraan kwam, maar hier is dan de eerste officiële schets van de Mercedes S-klasse Cabrio, de eerste grote (en daarmee bedoelen we enorme) cabrio uit Stuttgart sinds 1971.
Er is nog niet veel bekend over het nieuwe open vlaggenschip, behalve dat ie niet minder lang zal zijn dan de S-klasse sedan – ruim vijf meter dus – en omwille van al z'n verstevigingen een stuk zwaarder. In de aanloop naar z'n onthulling in Frankfurt, halverwege september, komen we meer te weten.
In ieder geval valt te verwachten, gezien de beoogde markt en het feit dat het een cabrio is, dat Mercedes niet de moeite neemt om de dieselmotoren uit de S-klasse sedan naar deze open vierzitter over te hevelen. Ga dus in ieder geval uit van een S 500 met biturbo V8, en later de AMG-versies in de vorm van de S 63 en S 65. Rokende donuts in een luxe cruiseschip, waarom niet?
Verder vermoeden we, hoewel het heerlijke Magic Body Control-onderstel vast acte de présence zal geven, dat het bijzondere Active Body Control-systeem van de S-klasse Coupé – dat de auto in de bochten doet meeleunen als een motorfiets – niet op deze Cabrio geleverd zal worden. Dit is immers niet echt een auto waarmee je even een pittig potje gaat sturen. Uiteraard komen wel alle mogelijke assistentie- en preventiesystemen langs, plus waarschijnlijk wat geïnspireerde mogelijkheden om de achterpassagiers te verwarmen tijdens koele voorjaarsritjes.
De prijs? Die komt natuurlijk torenhoog te liggen, al was het maar om gezond te kunnen concurreren met de Bentley GT Convertible en de aankomende open versie van de Rolls-Royce Wraith, de Dawn.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks
