
We wisten al dat ie eraan kwam, maar hier is dan de eerste officiële schets van de Mercedes S-klasse Cabrio, de eerste grote (en daarmee bedoelen we enorme) cabrio uit Stuttgart sinds 1971.
Er is nog niet veel bekend over het nieuwe open vlaggenschip, behalve dat ie niet minder lang zal zijn dan de S-klasse sedan – ruim vijf meter dus – en omwille van al z'n verstevigingen een stuk zwaarder. In de aanloop naar z'n onthulling in Frankfurt, halverwege september, komen we meer te weten.
In ieder geval valt te verwachten, gezien de beoogde markt en het feit dat het een cabrio is, dat Mercedes niet de moeite neemt om de dieselmotoren uit de S-klasse sedan naar deze open vierzitter over te hevelen. Ga dus in ieder geval uit van een S 500 met biturbo V8, en later de AMG-versies in de vorm van de S 63 en S 65. Rokende donuts in een luxe cruiseschip, waarom niet?
Verder vermoeden we, hoewel het heerlijke Magic Body Control-onderstel vast acte de présence zal geven, dat het bijzondere Active Body Control-systeem van de S-klasse Coupé – dat de auto in de bochten doet meeleunen als een motorfiets – niet op deze Cabrio geleverd zal worden. Dit is immers niet echt een auto waarmee je even een pittig potje gaat sturen. Uiteraard komen wel alle mogelijke assistentie- en preventiesystemen langs, plus waarschijnlijk wat geïnspireerde mogelijkheden om de achterpassagiers te verwarmen tijdens koele voorjaarsritjes.
De prijs? Die komt natuurlijk torenhoog te liggen, al was het maar om gezond te kunnen concurreren met de Bentley GT Convertible en de aankomende open versie van de Rolls-Royce Wraith, de Dawn.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
