
Nou, het duurde even, maar dan heb je ook wat: na talloze low-res scans en wazige telefoonplaatjes is hier dan eindelijk de opperlimo der Duitse opperlimo's, de nieuwe Mercedes S-klasse.
De Nieuwe Standaard der Auto's – want dat is een verse S eigenlijk altijd – werd woensdagavond in Hamburg onthuld, op de plek waar ook de minstens zo indrukwekkende Airbus A380 zijn eindassemblage meemaakt. Hij komt er wederom in twee verschillende lengtes: 5,12 en 5,24 meter. Allereerst verschijnen de S 350 BlueTec (258 pk), S 500 (455 pk, 0-100 in 4,8 seconden), S 400 Hybrid (306 pk benzine, 6,3 l/100 km) en S 300 BlueTec Hybrid (viercilinder diesel, 204 pk, 4,4 l/100 km, 115 g/km CO2) bij de dealers. Uiteraard volgen er meerdere versies, zoals een zescilinder benzine, uitzinnige AMG-uitvoeringen met V8 en V12, en de extreem zuinige S 500 Plug-In Hybrid.
Normaal gezien zet een nieuwe S de toon voor alle overige auto's van de komende tien jaar op het gebied van technologie en vernuft. Dit keer valt echter op dat de meeste technologie al eerder op andere modellen verkrijgbaar was; we noemen een geparfumeerde airco, airbags in de gordels, adaptieve cruisecontrole met stuurcorrecties, een zelfremmende functie met voetganger- en kruisverkeerherkenning, een systeem dat een botsing van achter ziet aankomen en koplampen die bij grootlicht andere auto's uit de lichtbundel houden.
Toch onderscheidt de S-klasse zich wederom op allerlei vlakken. Zo is het de eerste auto ter wereld waarin helemaal nergens meer een conventioneel gloeilampje in te vinden is; zowel aan binnen- als buitenkant zul je op een nieuwe S niets dan led'jes tegenkomen. Er zijn verwarmde armsteunen te krijgen – ja, echt. Hij heeft stoelen die je nóg uitgebreider masseren dan voorheen (compleet met hot stones), en waarvan het zitvlak zich opblaast bij een botsing als je de stoel plat hebt gelegd, zodat je niet onder de gordel door glijdt. Maar het klapstuk heet Magic Body Control: een 3D-camera die vooruitkijkt, oneffenheden in het wegdek herkent en de vering en demping op voorhand daarop aanpast. Geniaal.
De prijzen van de nieuwe S-klasse beginnen bij 94.650 euro voor de S 350 BlueTec. Wil je een verlengde versie, reken dan op minimaal 100.950 euro. Bestellen kan vanaf nu.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
