
Nou, het duurde even, maar dan heb je ook wat: na talloze low-res scans en wazige telefoonplaatjes is hier dan eindelijk de opperlimo der Duitse opperlimo's, de nieuwe Mercedes S-klasse.
De Nieuwe Standaard der Auto's – want dat is een verse S eigenlijk altijd – werd woensdagavond in Hamburg onthuld, op de plek waar ook de minstens zo indrukwekkende Airbus A380 zijn eindassemblage meemaakt. Hij komt er wederom in twee verschillende lengtes: 5,12 en 5,24 meter. Allereerst verschijnen de S 350 BlueTec (258 pk), S 500 (455 pk, 0-100 in 4,8 seconden), S 400 Hybrid (306 pk benzine, 6,3 l/100 km) en S 300 BlueTec Hybrid (viercilinder diesel, 204 pk, 4,4 l/100 km, 115 g/km CO2) bij de dealers. Uiteraard volgen er meerdere versies, zoals een zescilinder benzine, uitzinnige AMG-uitvoeringen met V8 en V12, en de extreem zuinige S 500 Plug-In Hybrid.
Normaal gezien zet een nieuwe S de toon voor alle overige auto's van de komende tien jaar op het gebied van technologie en vernuft. Dit keer valt echter op dat de meeste technologie al eerder op andere modellen verkrijgbaar was; we noemen een geparfumeerde airco, airbags in de gordels, adaptieve cruisecontrole met stuurcorrecties, een zelfremmende functie met voetganger- en kruisverkeerherkenning, een systeem dat een botsing van achter ziet aankomen en koplampen die bij grootlicht andere auto's uit de lichtbundel houden.
Toch onderscheidt de S-klasse zich wederom op allerlei vlakken. Zo is het de eerste auto ter wereld waarin helemaal nergens meer een conventioneel gloeilampje in te vinden is; zowel aan binnen- als buitenkant zul je op een nieuwe S niets dan led'jes tegenkomen. Er zijn verwarmde armsteunen te krijgen – ja, echt. Hij heeft stoelen die je nóg uitgebreider masseren dan voorheen (compleet met hot stones), en waarvan het zitvlak zich opblaast bij een botsing als je de stoel plat hebt gelegd, zodat je niet onder de gordel door glijdt. Maar het klapstuk heet Magic Body Control: een 3D-camera die vooruitkijkt, oneffenheden in het wegdek herkent en de vering en demping op voorhand daarop aanpast. Geniaal.
De prijzen van de nieuwe S-klasse beginnen bij 94.650 euro voor de S 350 BlueTec. Wil je een verlengde versie, reken dan op minimaal 100.950 euro. Bestellen kan vanaf nu.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
