TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes S-klasse; de S 500 4Matic Lang, om precies te zijn. In ons maartnummer (eind februari in de winkel) lees je het volledige testverslag – nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes S-klasse
Uitvoering: S 500 4Matic Lang
Locatie: gewoon in Nederland, waar anders?
Weersomstandigheden: fris en soms wat mistig
Een nieuwe Mercedes S-klasse! Kan ie vliegen? Van kleur veranderen?
Nee, nee. We weten dat de S normaal gezien vooroploopt qua technologie. Maar in een tijd waarin zelfs een Volkswagen bewegende navigatiepijlen op z’n voorruit projecteert, wordt het steeds moeilijker voor Mercedes’ vlaggenschip om met écht schokkende vernieuwingen te komen. Dus ja, hij heeft een head-up display ter grootte van een iPad met augmented reality. Hij heeft een vingerafdrukscanner, koplampen met miljoenen lichtpixels, uitgebreid masserende stoelen en achterwielbesturing. Maar waar ie zich echt in onderscheidt, is in de uitvoering van al die dingen.
Leg uit.
Andere auto’s sturen een paar graden mee of tegen met hun achterwielen. De Mercedes S-klasse doet het tot 10 graden – je kunt de wielen echt zien bewegen in je spiegels. Het resultaat is een limo van bijna 5,3 meter die stuurt als een D-segmenter (maar die zich ook, eh, erg lastig achteruit in een smalle garage laat parkeren). Andere auto’s lichten voetgangers voor je uit – deze doet het zonder in hun gezicht te schijnen, zodat ze niet worden verblind. Z’n semi-autonome stuurhulp handelt bedeesd en discreet; een van de beste systemen op dit vlak die we ooit testten. Deze S gooit het dus niet zozeer op vernieuwing, maar op vergaande verfijning en verbetering.
Klinkt alsof ie barst van de tech – ingewikkeld?
Dat valt dus mee – ook al zo knap. Mercedes’ MBUX-systeem is verder geëvolueerd en is overzichtelijker en makkelijker te bedienen dan ooit. Het scherm voor je neus is desgewenst 3D (en dan niet twee of drie laagjes – met echte diepte) en het liggende centrale scherm reageert vliegensvlug. De centrale controller is verdwenen – als je het touchscreen niet wilt gebruiken, zijn er de knoppen op het stuur. De stemherkenning werkt trouwens beter dan ooit. ‘Hé Mercedes, wat vind je van BMW?’ ‘Super. Concurrentie is gezond.’
Hoe rijdt de nieuwe Mercedes S-klasse?
De S 500 is historisch gezien altijd een V8, maar dit is een zes-in-lijn met EQ Boost mild-hybridehulp. Even sterk als een V8, dat wel: 435 pk. Krachtig als het moet dus, maar eindeloos soepel en bijna volmaakt stil. Er zijn Sport- en Sport Plus-modi aan boord, maar het voelt verkeerd om ze te selecteren. In de Mercedes S-klasse zoef je liever zorgeloos terwijl je wordt omhelsd door z’n stoelen en op zachte handen gedragen door z’n wolkige onderstel.
Wat zijn er voor uitvoeringen en wat kost al dat moois?
Voor nu zijn er twee benzines en twee diesels, allemaal zescilinders. Er komen ook nog een V8 benzine en een plug-in hybride, en natuurlijk Maybach-versies. De Nederlandse prijzen beginnen bij 133.593 euro voor de S 350 d. Onze dik aangeklede S 500 4Matic Lang kwam op 187.697 euro.
Lees ons volledige testverslag van de nieuwe Mercedes S-klasse binnenkort in TopGear Magazine!
Reacties