In 2002 hadden ze bij Mercedes een leuk idee. ‘Wat als we nou eens een oud merk dat niemand meer kent laten herleven? En daar het summum van onze kennis in verwerken? Dat moet iedereen toch helemaal toll und geil vinden?’ Nou, niet dus. Ze hadden van de Maybach 57 en Maybach 62 zo’n 2.000 stuks per jaar willen verkopen. Het werden er, in 11 jaar, maar 3.000. Er is berekend dat er op elke auto ongeveer 330.000 euro verlies werd geleden. Waarmee het hele project Maybach rustig tot de grootste mislukkingen in de autogeschiedenis mag worden gerekend. In 2013 ging de stekker eruit en werd Maybach een submerk van Mercedes. En daar zijn we bij het nu, want dit is de nieuwste incarnatie van de Mercedes-Maybach S-Klasse.

Mercedes-Maybach S-Klasse is niet echt bescheiden

Aan de intenties van Maybach is overigens niets veranderd. Het (sub)merk wil nog steeds het beste van het allerbeste bieden. In die zin is eigenlijk alleen Rolls-Royce een serieuze concurrent. De eerste Maybachs werd nog wel eens een zekere protserigheid verweten. Ook daaraan verandert eigenlijk niet veel. Goed, ook de nieuwe Mercedes-Maybach S-Klasse lijkt vooral op een S-Klasse, wat op zich een verbetering is. De enorme grille, de two-tone lak en het algehele bling-gehalte daarentegen… Goed, je mag zelf bepalen wat je van het uiterlijk vindt. We hebben in de galerij ook maar een plaatje van een knalrode (alles kan, dus dat ook) gedaan. Kijk maar of je dat een verbetering vindt. Wij vermoeden dat we net iets te nuchter in het leven staan voor dit soort opulentie. En we vermoeden nog veel meer dat Amerikanen (zeker het gedeelte dat de verkiezingen verloren heeft. Ja, jullie hebben écht verloren, jongens), Chinezen en oliesjeiks het práchtig zullen vinden.

Schoonheid zit aan de binnenkant. Ook bij de Mercedes-Maybach S-Klasse

Maar goed, het gaat bij een auto als de Mercedes-Maybach S-Klasse natuurlijk om de binnenkant. En dan met name achterin de binnenkant. Daar kun je uiteraard rekenen op alles wat Mercedes van verwennerij weet. Ruimte? In overvloed. Alleen de wielbasis van 3,4 meter is per slot van rekening maar één penis korter dan een complete Kia Picanto. De totale lengte bedraagt trouwens 5,47 meter, mocht je je dat afvragen.

De twee aparte stoelen kunnen bijna helemaal plat, voor een welverdiend dutje. Vanzelfsprekend kun je daar ook genieten van zaken als massage, en verwarming van nek en schouders. En de rest van het moeie lijf, natuurlijk. Je kunt er je eigen klimaatakkoord afsluiten met de airco, en op een riant scherm een filmpje of wat spreadsheets droppen. Het spreekt voor zich dat je daarbij omringd wordt door de mooiste materialen en het allerzachtste leer. Hoe veel ossenhaasverpakkingen er in de Mercedes-Maybach S-Klasse verwerkt zijn, weten we niet, maar het moeten hele kuddes zijn. Leuk detail: als je gaat zitten en wenkt naar je gordel, wordt ie je automatisch aangereikt.

Motoren?

Ja, vast. Er zullen ongetwijfeld motoren in de Mercedes-Maybach S-Klasse komen te zitten. Maar welke, daarover hult het merk zich nog in stilzwijgen. Er is sprake van een V12, en op een V8 kun je gerust geld inzetten. Het zou ons niets verbazen als er ook een (riante) vorm van elektrificatie onderweg is. Het zal de toekomstige eigenaren waarschijnlijk weinig kunnen schelen, maar hij wordt er nog weer een stuk stiller van. En noblesse oblige, dat spreekt. Mochten we binnenkort meer weten: je hoort van ons.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)