Yes! De SLK55 AMG is er weer. Ooit stal de kleine, opruiende Mercedes onze harten, en de nieuwe versie belooft ze nog lang niet terug te geven. Met z’n agressieve look, dikke velgen en vier uitlaten houden we al van ‘m terwijl ie stilstaat.

Deze SLK55 is sterker, sneller, schoner en zuiniger (zo’n 30 procent) dan zijn voorganger. Dat heeft hij te danken aan zijn gloednieuwe 5,5-liter V8 – in essentie dezelfde als in andere nieuwe AMG’s ligt, maar dan zonder turbo’s en met een paar aanpassingen. Het blok pompt 422 pk en 540 Nm naar de achterwielen, en vraagt daar gemiddeld slechts 8,4 l/100 km aan benzine voor terug. De CO2-uitstoot bedraagt niet meer dan 195 g/km. Tot voor kort onmogelijke waarden, inmiddels gewoon werkelijkheid. Volgens Mercedes is deze motor zelfs de meest zuinige V8 ter wereld, mede dankzij start/stop, terugwinning van energie tijdens remmen en uitrollen, en de nieuw ontwikkelde cilinderuitschakeling die in 30 milliseconden tussen vier en acht cilinders kan wisselen.

In een lekker 4,6 seconden sprint de SLK55 van 0 naar 100 km/u; zijn top is ouderwets begrensd op 250 km/u. Uiteraard hoort daar een begeleidende soundtrack bij die het midden moet houden tussen het tromgeroffel van een boze Afrikaanse stam en het gebrul van een grizzlybeer die op het punt staat je arm eraf te trekken. De SLK55 maakt gebruik van de zeventraps Speedshift-transmissie met dubbele koppeling.

Mocht je de bochten extra hard willen nemen, dan kun je ook een AMG Handling Package bij je SLK55 bestellen: je krijgt dan een strakker onderstel, een sperdifferentieel, komposiet remschijven vóór en een speciaal driespaaks AMG-stuurtje.

De Nederlandse en Belgische prijzen van de SLK55 moeten we je nog even schuldig blijven, maar in Duitsland staat het beestje bij de dealer voor 72.590 euro. Het extra AMG-pretpakket krijg je erbij voor 4.641 euro.

Reacties