Pats. Dat was het geluid van je computerscherm dat interne beschadigingen opliep door de ongegeneerde bruutheid van deze über-SLS. Wat krijg je als ze bij AMG de meest luide, aapachtige ingenieurs loslaten op hun topmodel? Dit.

De SLS AMG Black Series is los. Het vermogen ligt hoger, het gewicht is lager, en de looks zijn doorgevoerd tot in het extreme. We hebben het over 630 pk uit dezelfde 6,2-liter V8 – uiteraard zonder turbo’s of andere kunstjes – die nu tot 8.000 toeren per minuut kan draaien. Hij verstookt gemiddeld 13,7 l/100 km en braakt 321 g/km aan CO2 uit. Van 0 naar 100 km/u gaat de SLS Black in 3,6 seconden; de top bedraagt 315 km/u. Da’s iets lager dan de gewone SLS, maar ach, zit jij ermee?

Ook iets lager is het koppel: 635 Nm. Maar het hoeft dan ook minder gewicht in beweging te brengen. De SLS Black weegt 1.550 kilo en is daarmee 70 kilo, oftewel één middelgrote passagier lichter dan de SLS GT. Die winst wordt geboekt door lichtgewicht zaken als velgen, stoelen, koolstofvezel carrosseriepanelen en een titanium uitlaatsysteem van slechts 17 kilo. Ook werd het Comand-systeem weggelaten; je zou het met al dat uitzinnige gebrul toch niet kunnen verstaan.

Beide spoorbreedtes zijn vergroot – met 20 mm vóór en 24 mm achter – en de versnellingsbak ligt een centimeter lager in de auto, voor een beter gepositioneerd zwaartepunt. Verder zijn er verstelbare spoilers voor en achter, een aandrijfas van koolstofvezel, een elektronisch geregeld sperdifferentieel, een adaptief onderstel en launch control.

De SLS AMG Black Series wordt over drie weken gepresenteerd op de autoshow van Los Angeles, en is vanaf juni 2013 te koop voor een bedrag dat jullie en wij echt niet willen weten.

Reacties