De SLS is niet meer, maar heeft wel een afscheidscadeautje achtergelaten. Met de Final Edition kunnen we er nog eenmaal aan denken hoe leuk die super-Benz met z’n vleugeldeuren en kilometers lange motorkap ook alweer was.

Kun je van een geweldenaar als de SLS zeggen dat ie bij z’n voorvaderen te ruste is gegaan? Nee, daarom melden we het maar botweg: de SLS is dood. Mercedes serveert geen cake bij de begrafeniskoffie, maar een dikke, vette Final Edition. Zo wordt het wachten op de 911-sloper, die Mercedes-Benz later dit jaar gaat brengen, een stuk draaglijker.

Bij de aankondiging van de Final Edition reageerde menigeen verbaasd: ‘Huh, nu al?’ Wel, eigenlijk is het nu pas. Mercedes-Benz had in een veel kortere periode net zoveel SLS’en willen verkopen als er nu tussen 2009 en 2014 over de toonbank zijn gegaan. Gelukkig heeft de auto alle tijd gekregen om een warm plekje in het hart van de TopGear-redactie te krijgen. Want wat houden we van de SLS, met z’n musclecar-achtige V8. De Final Edition verandert daar niets aan, dus het plezier is er niet minder om geworden.

Als basis voor de FE geldt de SLS GT. De 6,2-liter V8 heeft nu 591 pk, de elektronica van de zeventraps transmissie-met-dubbele-koppeling is anders geprogrammeerd en het onderstel kent de Sport en Sport+ instellingen. Uiteraard mag de carbonclown niet ontbreken op het afscheidsfeestje, dus zie je in de achtervleugel (van de Black Series), de voorspoiler en de motorkap het fancy patroontje van koolstofvezel. Overigens zit het als decorum op de motorkap want die is echt niet geheel van koolstofvezel. Wel echt zijn de lichtmetalen velgen met Dunlops eromheen, het in diamantvorm doorgestikte zwarte leer, de koolstofvezel afwerking vanbinnen en een genummerd serieplaatje.

Net als de GT is de FE net even een trapje straffer en directer dan een standaard SLS. Zet de versnellingsbak en het onderstel in de meest comfortabele stand en je kunt heerlijk door de stad cruisen, net als in elke andere uit de kluiten gewassen Benz. Maar zet je ‘m op standje Stig, oftewel schakelen met de hand en de demping in de baksteenmodus, dan gaat ie tekeer als een grote, onvriendelijke, maar uitstekend klinkende beer.

Hij sleurt je van bocht naar bocht en als je niet tijdig de touwtjes in handen neemt, beland je in de eerste de beste greppel of heg. Als je alle 7.000 toeren uit het blok perst, draait je ruggengraat op tot een kurkentrekker en zit je te giechelen alsof je van de verkeerde pilletjes hebt zitten snoepen. Denk er wel aan dat wanneer je geen Stig-achtige kwaliteiten hebt, je maar beter de esp-knop kunt vastlijmen in de ‘aan’-stand.

Tot slot nog een volkomen overbodige opmerking over de prijs. Die bedraagt namelijk bijna 300.000 euro (in Nederland), maar een nieuwe kun je niet kopen. Alle 350 exemplaren waren al snel verkocht. Daarmee is een einde gekomen aan het leven van een auto die nu al een klassieker is. Rust zacht, SLS.


Mercedes SLS AMG Final Edition



16/20



Motor

6.208 cc

V8

591 pk / 650 Nm



Aandrijving

achterwielen

7v automaat



Prestaties

0-100 in 3,7 s

top 320 km/u



Verbruik/milieu

13,2 l/100 km

308 gr/km CO2



Afmetingen

4.638 x 1.939 x 1.262 mm (l x b x h)

2.680 mm (wielbasis)

1.620 kg



85 l (benzine)

176 l (bagage)



Prijzen

NL € 295.130

BE n.b.



Het vonnis

De Black Series was ook een prima afsluiter geweest, maar met deze versie gaat de SLS passend met pensioen. Helaas is de Final Edition uitverkocht – misschien moet je proberen een occasion te bemachtigen

Reacties