We moeten op een minder grote voet leven binnenkort. Geopolitieke ontwikkelingen, handelsoorlogen en naderende inflatie en crises. De vooruitzichten zijn niet al te best. Tel daarbij op dat de auto-industrie enorm veel moet investeren in nieuwe techniek dat commercieel beperkt aanslaat en je begrijpt: er moet gesnoeid gaan worden. Bij Mercedes betekent dat de productie van de T-Klasse en de Citan stopt.

Het kan zijn dat de Mercedes T-Klasse je helemaal ontgaan is. Mede daardoor was het ooit een onderwerp van gesprek bij de raadplaat. Kort door de bocht is de Mercedes T-Klasse is de luxe personenversie van de Citan. Het is niet simpelweg een Citan met ramen – dat is de Mercedes Citan Tourer namelijk al – maar met een hoogwaardiger interieur en vele configuratie mogelijkheden. Er is zelfs een Marco Polo-camperversie.

Waarom stopt Mercedes met de Citan?

Er is zelfs een derde variant, de Mercedes EQT. Dat is dan de elektrische T-Klasse, die je overigens wel in Nederland kan krijgen. In veel gevallen is Mercedes duurder dan de concurrentie, maar in Duitsland de goedkoopste T-Klasse, de T 160, goedkoper dan de personenversie van de Volkswagen Caddy. De reden dat Mercedes stopt met de Citan (en afgeleiden) is duidelijk: Er worden er simpelweg te weinig van verkocht om de productie te rechtvaardigen.

Mercedes Citan rood en Mercedes Citan Tourer grijs zijkant rechts schuin rijdend

Een ander punt is dat de T-Klasse, Citan en EQT niet echt de strategie van Mercedes passen. Vijftien jaar geleden zag de autowereld er nog heel erg anders uit en was er voldoende te verdienen aan de onderkant van dit gedeelte van de markt. Tegenwoordig ligt de focus niet zozeer op maximale aantallen, maar maximale omzet per unit. Mercedes heeft een ijzersterke naam, dus waarom zou je dan een Renault voorzien van Mercedes-logo?

De T-Klasse was geen succes, de Citan op zich wel

De Mercedes T-Klasse heeft geen lange carrière gehad. Het model kwam in 2021 op de markt. De Citan daarentegen was er langer. De vorige generatie Citan was namelijk gebaseerd op de tweede generatie Renault Kangoo. Volgens de RDW rijden er meer dan 18.500 Citans in Nederland.

Lees ook: Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De Citan, T-Klasse en EQT zijn overigens niet de enige kleine en betaalbare Mercedessen die eruit gaan. Zo is de Mercedes A-klasse sedan alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Ook de A-klasse hatchback krijgt geen opvolger, evenals de B-klasse. Alleen de lifestyle-modellen hebben een toekomst. Dat zijn de CLA, CLA Shooting Brake, GLA en GLB. Kort door de bocht kosten deze hetzelfde om te bouwen, maar kan er meer per unit voor gevraagd worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear