De mythische zelfrijdende auto die je naar huis brengt na een avondje in het café lijkt nog ver weg. De hulpfuncties die nu in auto’s zitten, zijn vaak meer irritant dan dat ze behulpzaam zijn. Toch blijven grote automerken onverminderd doorwerken aan zelfrijdende functies en andere rij-assistenten. Hoe kijkt Mercedes hier tegenaan?
De EQS wordt straks in de VS verkocht met ‘Level 3’ autonoom rijden. Bij dit derde niveau mag de bestuurder zijn handjes van het stuur halen en hoeft ie niet op de weg te letten. Je herkent een Mercedes die zelf rijdt in de VS aan de groene lichtjes. Volgens Mercedes-topman Markus Schäfer is dit niveau van autonoom rijden goed. Hij is het hoofd van de technologie bij Mercedes.
‘Ik ben een grote fan van die naam – bestuurdersassistentie. Het moet je assisteren. Het zou niet irritant mogen zijn’, zegt Schäfer. Hij heeft wel eens in zelfrijdende auto’s gezeten die hem nerveus maakte en zijn bloeddruk liet stijgen, omdat hij niet wist wat de volgende zet van de auto zou zijn. Het tegenovergestelde moeten de autonome functies van Mercedes veroorzaken.
Welke rij-assistenten zitten er nu in een nieuwe Mercedes?
Mercedes probeert met het Level 2-systeem ook alleen te assisteren en je te laten relaxen. ‘Het houdt je op het midden van de weg, het haalt in en nu hebben de nieuwe auto’s een rijbaanwisselfunctie, maar hij neemt geen risico, zou ik zeggen’, zegt Schäfer. Een logische vervolgvraag is dan: wat zijn dan precies de verschillen tussen Level 2 en Level 3?
‘We hebben dus de zeer geavanceerde Level 2-systemen, maar naar mijn mening levert het je echt een voordeel op als je lange afstanden aflegt. Het ontspant je. Je stapt uit de auto en ik bedoel, het was een plezierige rit en je bloeddruk gaat niet omhoog’, zegt hij. Dit is het niveau dat we momenteel in Nederland in veel auto’s hebben.
Volgens Schäfer moet je bij niveau 3 helemaal je handen van het stuur kunnen halen, en mag er geen verwarring ontstaan in welke modus je nu zit. Ook moet het heel duidelijk zijn wat de auto gaat doen voor de inzittenden. Dit onderscheid tussen niveau 2 en niveau 3 probeert Mercedes heel duidelijk te maken: het is het een of het ander.
Ze gaan de twee niveau’s dus niet door elkaar husselen: ‘Als je Level 2 naar het extreme brengt, waarbij je er Level 3-features mee gaat mengen, dan denk ik dat je heel vaak een oncomfortabele situatie creëert, wat niet echt een assisterend systeem is.’ Handjes los of handjes vast – een tussenweg is er dus niet voor Mercedes.
Peter Enis heeft op 6 februari 2024 geschreven:
“Handjes los of handjes vast – een tussenweg is er dus niet voor Mercedes.”
Ik snap deze quote van hem niet echt. Mercedes bied als enige level 3 aan (dus volledig autonoom), maar in de video’s die ik ervan heb gezien vraagt de auto je steeds weer de controle over te nemen.
Dus wat is het nou? Handjes los of handjes vast?
Dit zegt .ercedes zelf over hun level 3 systeem :
“DRIVE PILOT: systeem voor hooggeautomatiseerd rijden (SAE-Level 3)
Wanneer DRIVE PILOT geactiveerd is, kan de bestuurder zich afkeren van de rijtaak en zich concentreren op bepaalde andere activiteiten3. DRIVE PILOT maakt het mogelijk om de rijtaak onder bepaalde omstandigheden aan het systeem over te dragen bij druk verkeer of files op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland (tot 60 km/h) of snelwegtrajecten in de VS (tot 40 mph).”
Dus op de snelweg maar maximaal 60 KM/h…. yeah right… dat is toch een slechte grap?
https://youtu.be/SVuBBAWbOTk?si=MhrvD58TjdT95uJR