Zo uniek als een BMW M5 met een W10-motor is het niet, maar het is alsnog een eigenaardige samenwerking die niet iedereen zal kennen. In de jaren ’90 verkocht Mercedes de V-klasse met een 2,8-liter VR6-motor van Volkswagen. Niet per se informatie waar je veel aan hebt, behalve als je een goed klinkende camper wilt bouwen.

Mercedes zocht in de jaren ’90 een compacte zescilinder voor het – toen nieuwe – busje en wilde de VR6-motor van Volkswagen wel gebruiken. Je zou denken dat Volkswagen geen concurrent voor de populaire Transporter in het zadel wilde helpen, maar toch bereikten de fabrikanten een akkoord. Het merk uit Wolfsburg verkocht een half-afgebouwde zescilinder aan Mercedes, die ze in de V 280 legde.

Om het niet te dik erbovenop te leggen dat de motor van Volkswagen kwam, gaf Mercedes de motor een eigen naam: M104.900. De naam M104 gebruikte Mercedes in die tijd voor de zes-in-lijn motoren. Om de afkomst helemaal te verloochenen, noemde Mercedes het een V6-motor. Het busje met de VW-motor was met 174 pk de krachtigste versie van de Vito die je kon bestellen bij Mercedes. En de gaafste.

Overigens noemt Volkswagen de VR6-motor tegenwoordig ook gewoon V6, omdat dit wat makkelijker is voor de kopers. Voor zover er overigens nog VR6-motoren bestaan, want alleen in China verkoopt het automerk nog een SUV met de typische zescilinder. In Amerika sneuvelde de motor dit jaar en je kunt alleen nog maar bij tuners terecht voor een motorwissel.

Zijn ze nu nog te koop?

We hadden eigenlijk stille hoop dat ze met bosjes voor oud-ijzerprijzen online zouden staan en dat het een prachtige bron zou zijn voor goedkoper VR6-motoren. Helaas: mensen die een V-klasse verkopen met een VR6-motor, lijken heel goed te weten wat ze hebben. In Nederland kunnen we zo snel alleen een camper met een kapotte radiateur vinden voor 10.000 euro. Voor een camper niet eens zo gek.

In het buitenland staan er meer te koop. Voor zo’n 8.000 euro moet je redelijk kunnen slagen voor een exemplaar met wat gebruikssporen. Maar je kunt er in Duitsland ook gerust eentje vinden van 10.000 of meer. Een oude Volkswagen, Audi of Seat met een VR6-motor heb je voor minder geld, dus je moet er wel iets voor overhebben.

Reacties

  • HJV heeft op 27 augustus 2023 geschreven:

    Ik heb zo’n ding staan, v-klasse camper vr6, van een klant. Op lpg. Komt een gereviseerd blok in want cilinders waren compleet versleten. Ook van het blok wat er in komt; die is geboord en gehoond naar een overmaat. Geweldig die vw troep…..zwaar overgewaardeerd. Moet wel toegeven dat een vr6 heel mooi kan klinken.

    • Hjv heeft op 28 augustus 2023 geschreven:

      Exact!! Overgewaardeerd is het zeker!!

      • victor heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

        .. en werden die V6 motoren enkel in de Vito gelegd?
        Nog steeds kan je Vito met V6 motoren en ook sprinter met V6 motor… Of is dit reeds hun eigen V6 motor?

        Reageer
      • victor heeft op 29 augustus 2023 geschreven:

        Wil dat zeggen dat alle V6 motoren van mercedes eigenlijk volkswagenmotoren zijn ?
        <hoelang werden de V6 als mercedes motoren verkocht ?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ed heeft op 26 augustus 2023 geschreven:

    Ja leuk alles onder de 2 liter van mercedes zijn Renault motoren . Dus niks nieuws

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear