Aanschouw de winnaar van SEMA 2018. In onze nederige opinie, dan. Deze Mercury Coupe ‘Derelict’ verstopt onder zijn smakelijke patina de modernste der aandrijflijnen: de batterijen en motor van een Tesla Model S. De rijdende schuurvondst is een creatie van het Californische Icon, die de wereld eerder een betere plek maakte met de Icon Bronco.
Het gros van de restomods krijgt een performante V8 mee, zoals een Hellephant. Icon gooide het over een andere boeg en verstopte door de hele carrosserie heen op strategische plekken delen van het 85-kWh accupakket. Vanbuiten zou je nooit zeggen dat hier geen verbrandingsmotor in ligt.
Waar zit de stekker?
Achter de voorste kentekenplaat verstopt Icon de stekker waarmee je de Mercury aan het Tesla Supercharger-netwerk kunt hangen. De actieradius bij een volle accu ligt tussen de 240 en 320 kilometer. De twee elektromotoren leveren samen 608 pk en 638 Nm koppel.
De batterijtechniek onder de motorkap van de Mercury Coupe en is zo opgebouwd dat het lijkt op een conventionele V8. Zelfs de kabelboom is aangepast om op de originele bedrading te lijken. Het draait immers allemaal om de details bij dit soort bouwsels.
Aan het exterieur van de Mercury deed Icon helemaal niets. De Derelict ziet er exact zo uit als hoe Icon de auto kocht van de Californische eigenaar. Patina kun je niet faken. Vanbinnen voegde het bedrijf airconditioning, betere geluidsisolatie en elektrische ramen toe. De analoge meters moesten plaatsmaken voor een (fraai retro-) digitaal scherm.
Maja heeft op 30 december 2021 geschreven:
Mag ik meedoen in topgear dan laat ik je zien hoe dat moet kijk maar bij topgear
Haye Mellema heeft op 3 november 2018 geschreven:
Ziet er knus uit, daar binnen.