John Hennessey maakte er een paar jaar geleden geen geheim van dat hij sceptisch was over het wereldrecord van de Bugatti Chiron Super Sport. Hij was van mening dat er veel meer power nodig is dan de gecommuniceerde 1.600 pk om de 480 km/u te halen. Wacht maar tot hij hoort over het vermogen van deze MG EX181 uit de jaren ’50.
De MG EX181 is een auto uit 1959 die gebouwd is met slechts één doel: 400 km/u aantikken. De Engelse autobouwer ging niet voor allesverwoestend vermogen, maar juist voor weinig gewicht en zo min mogelijk luchtweerstand. De recordauto haalde een topsnelheid van 409 km/u met slechts een 1,5-liter viercilinder met een enorme supercharger. Het vermogen was slechts 304 pk.
De MG EX181 noemen ze ook wel de Brullende Regendruppel
De auto kreeg de bijnaam Roaring Raindrop, wat in het Nederlands iets als Brullende Regendruppel zou zijn. Werkt in beide talen goed, als je het ons vraagt. Volgens DriveTribe is de aerodynamica dusdanig op orde dat de luchtweerstandscoëfficiënt iets van 0,12 zou moeten zijn. Al zijn er geen officiële bronnen die dit bevestigen, geven ze toe. Een Cw-waarde van 0,12 is de helft van die van een Toyota Prius, om maar iets te noemen.
De achterwielen staan dichter bij elkaar dan de voorwielen, zodat de auto achter smaller kan zijn om de druppelvorm te creëren. Door de vorm en de piepkleine cockpit is de auto uiteraard totaal ongeschikt als productieauto. De EX181 is na de recordpoging eind jaren ’50 dus ook niet aan de massa verkocht. Wel is ie, zelfs nu nog, de snelste auto aller tijden met een 1,5-liter benzinemotor.
Reacties