Dat het in autoland lange tijd onrustig is, is bekend. De verkopen staan onder druk, er zijn veel investeringen gedaan in nieuwe techniek die zich nog niet helemaal terugverdienen. Daarnaast is er sprake van veel concurrentie. Maar ook de toeleveranciers hebben het lastig. In dit geval gaat het om Michelin. Ondanks dat dat merk het waardevolste (en bekendste) bandenmerk is, staan ze enorm onder druk.

Het grootste probleem is volgens Florent Menegaux – de CEO van Michelin – de ‘oneerlijke hyperconcurrentie’ uit China. Aan de Franse Senaat verklaarde Menegaux dat de situatie, zoals deze nu is, niet houdbaar is. Voor Michelin zijn de lonen in Frankrijk erg hoog, evenals de kosten voor energie. Maar het ergste is de enorme concurrentie, vooral omdat Chinese merken niet met dezelfde hoge productiekosten te maken hebben.

Waarom zijn Michelin-banden dan zoveel duurder?

In China zijn de vaste lasten een stuk lager, dus kunnen Chinese bandenmerken hun waar heel erg goedkoop aanbieden. Dat is ook wat ze tegenwoordig doen en dus niet zonder succes. De situatie begint behoorlijk kritisch te worden voor Michelin, want de bandengigant moet in 2024 al twee fabrieken sluiten vanwege de teruglopende vraag. Daardoor verloren 1.254 mensen hun baan.

Volgens de CEO van het Franse bandenmerk kost het produceren van een band in Frankrijk precies twee keer zoveel als in een Aziatisch land. In tegenstelling tot berichten uit de Verenigde Staten deze week, pleit Michelin niet voor hogere importtaksen. In plaats daarvan stelt hij voor om massaal te investeren in robotisering.

Het gaat om alle merken van het concern

Michelin is wereldwijd de op een na grootste bandenproducent achter Bridgestone (en eigenlijk achter Lego), maar voor Continental en GoodYear. In dit geval gaat het niet alleen specifiek om het merk Michelin, maar het complete concern Compagnie Générale des Établissements Michelin SCA waar naast het merk Michelin ook merken als BF Goodrich, Uniroyal US, Riken en Kleber vallen.

Lees ook: Porsche komt met update voor 20 jaar oud model, alleen niet over-the-air

Het is dus niet zo dat eigenaren van een Aston Martin DB11 hun Michelin Pilot Sport 5 S-banden verruilen voor Wanli’s. Het zijn juist de voordelige banden die te kampen hebben met de nog goedkopere Chinese concurrentie. Dus weet wel dat, als je een setje plankharde LingLong LongLasting van 150 euro per setje onder je uitgebouwde Opel Tigra monteert, je daarmee de werkgelegenheid van Frankrijk in gevaar brengt.

38 reacties op “Jouw auto staat straks ook op goedkope LingLong-banden als er niets verandert”

  1. Voor mij geen troep uit China. Betaal liever wat meer voor goede Donlop’s onder mijn civic. Goede grip onder alle omstandigheden. En relatief stil.

    • Lachen om die mensen die steevast roepen dat uit China alleen maar troep komt. Ze weten niet eens dat Apple gemaakt wordt in China. In de jaren ’70 werd er ook minachtend over Japanse auto’s en fototoestellen gesproken. Merken als Mercedes, BMW, Porsche en Opel waren immers veel beter. Datzelfde gold voor onze fotocamera’s. Ondertussen weten we wel beter. Al jarenlang staan de Japanse auto’s bovenaan de lijsten, als het om betrouwbaarheid gaat. Ook camera’s als Nikon en Canon zijn ons allang voorbij gestreefd op optisch gebied. We zijn niet meegegaan met de tijd. Dat kost ons de kop. Toen de Japanners, daarna de Koreanen en nu de Chinezen.

  2. Ze kunnen janken wat ze willen maar de prijzen zijn ook zo hoog omdat de top extreem veel verdient. (Zelf verdient hij 1,1 miljoen exclusief bonus las ik net)
    Wat mij bereft mag het allemaal maar de Chinese concurrenten hebben inderdaad minder kosten maar verdienen zelf ook veel minder.
    Michelin produceert ook banden in China omdat het goedkoper is.

    Ik koop gewoon lekker Kumho banden voor de bus.
    Gaan lekker lang mee, zijn stil (over het de hele levensduur), redelijk goedkoop, slijten redelijk recht(grote probleem bij Mercedes busjes) en hebben een goede wegligging (ik race niet op de weg).

    Soms rijdt een bepaalde band fijn op de ene auto maar op de andere niet.
    Bij elke auto die ik heb probeer ik verschillende uit tot ik de juiste gevonden heb.

  3. Wat is het probleem: Niet op de eerste plaats loonkost maar de algemene kosten mede opgelegd door over regulering van Europa.
    Elektriciteit dit jaar weer een pak erbij, als particulier is dat voor 7000 Kwh 250€ op een jaar; wat moet dat dan voor een bedrijf zijn?
    Dit is maar 1 voorbeeld.
    De hele green deal situatie haalt alles onderuit, een continent waar nog geen 10% van wereldbevolking is gaat het eens oplossen…
    De Europese producten worden zo uit de markt geprijsd, leven wordt ondraaglijk duur en dan krijg je een vicieuze cirkel.
    Mensen letten nog meer op prijs en gaan automatisch naar goedkopere producten, vooral de gewone arbeidersklasse, en het juist in die kategorie dat de klappen vallen bij Michelin en alle bedrijven hier.
    Mensen met sportwagen en hogere klasse kopen wel nog het betere.
    Maar de gewone man/vrouw die zegt: neem maar het goedkoopste, tenslotte mag ik toch maar 30 of 50 per uur in 95% van de tijd.
    Dat is tegenwoordig Europa aan het doen met gewone mensen!
    Men graaft zijn eigen graf!
    Het één volgt op het ander.
    Dat ze zwijgen over Sovjet Unie en China, ze gaan dezelfde weg.
    Weinigen zien dat in; denkt men nu echt dat het allemaal sukkelaars zijn in China?
    Straks zijn wij de sukkelaars, de top is hier al lang bereikt en we gaan naar beneden als een sneeuwbaleffect!

    • Arbeidersklasse blabla, China geen sukkelaars blabla, regulering van Europa blabla… Klinkt alsof het rechtstreeks afkomstig is van één of ander communistisch pamflet…

        • Dat kan alleen een pro-russische of pro-chinese landverrader zeggen. Een echte Nederland schaamt zich voor mensen zoals jij.

          • Hopelijk zijn er niet veel “echte Nederlanders” zoals jij, want de bekrompenheid straalt van je relaties af. Jij leeft nog in de middeleeuwen, toen Nederland groeide door het koloniseren van andere landen. De gouden eeuw waarin we ons verrijkten door slavernij, plunderingen, roof en uitbuiting. Die tijden zijn gelukkig voorbij. Nu is de tijd dat de Nederlanders op een eerlijke manier zijn brood moet gaan verdienen, en dat gaat hem slecht af. De Chinezen daarintegen zijn vele malen slimmer dan wij. Die werken zelf hard aan de opbouw van hun land. Terwijl “echte Nederlanders” zoals jij hun kop in het zand steken, omdat ze niet willen inzien dat anderen ons voorbij gestreefd zijn, bouwt China rustig verder. De periode van Europese rijkdom en welvaart komt aan een einde. De Egyptenaren, de Grieken, de Romeinen, allemaal waren ze vroeger ver op ons Nederlanders vooruit, en allemaal zijn ze uiteindelijk ten val gekomen. Tijd om je ogen te openen want de wereld draait door !!!

    • Michelin profiteerd enkel nog van zijn naam maar er zijn heel goedkope banden die zeker ook naast Michelin kunnen staan

  4. Ik zweer bij de Michelins, op mijn Corvette C6 Grand Sport (6.2 V8) inmiddels 50000km(!) met de achterbanden gereden (Pilot Sport 4 S 325-30-19) en nu nog 4 mm profiel! Nog nooit zo lang met achterwielaandrijving met achterbanden gereden en perfecte wegligging. Natuurlijk zijn ze zeker niet goedkoop maar er komt echt niets anders onder! En echt niet met fluwelen rechtervoet….

  5. Banden zijn het enige punt van contact tussen je auto en de weg. Dat is een no-brainer, maar denk er even over na wat dat betekent; banden zijn veruit het belangrijkste onderdeel van een auto als het gaat om wegligging en veiligheid.

    Als ik goedkope bandjes onder m’n BMW leg doen de hele 50/50 gewichtsverdeling en het dure onderstel er opeens heel weinig meer toe. Leg goedkope banden onder een 911 en je komt in de krant als bomenknuffelaar.

    Als je dan bedenkt hoe goedkoop banden zijn tov de rest van de auto en de running costs, dan zijn banden echt de laatste plek waar je op wilt bezuinigen.

    • Je slaat de spijker op zijn kop kerel.
      Iedereen wilt maar meer loon omdat het leven zo duur is in Nederland maar beseft al jaren niet meer dat ze meedoen aan het kapotmaken van de eerst kleine bedrijven en nu is het aan de beurt vd grote jongens..
      En mensen jullie houden geen cent meer over, hier zorgt de overheid wel voor. Slimme / domme mensen van het CBS…..
      Triest

      • Ben jij diezelfde M3 die overal hier van die onderbuikonzin aan het roeptoeteren is?

        In dat geval: stop eens met die onzin. Wij zijn een van de meest welvarende landen van de wereld en vooral de mensen hier met minder geld hebben het bovengemiddeld goed. Als je volgende Nederlandse begrippen arm bent, verdien je volgens Portugese begrippen bovenmodaal…

  6. Tsjah
    Behalve duur is Michelin gewoon slecht.
    Slijt harder dan nagenoeg alle concurrenten
    Grip is onder de meeste auto’s middelmatig
    Scheuren vele malen sneller en dieper dan nagenoeg alle concurrenten

    Wat mij betreft mag Michelin wel van de weg verdwijnen
    Overbetaalde 3e rangs troep

    • Omdat de fabricage hier duurder is door belastingen op arbeid ,duurder fabrieken door speculatief dure grond, hogere uitkeringen aandeelhouders enz moet dan invoerbelasting op producten uit buitenland hoger worden.
      Ga eens hier de productie kosten snijden door verminderen belasting uitkeringen aandeelhouders enz. Het is makkelijk de invoer belasting te verhogen.

        • De kwaliteit van Michelin is niet meer die van vroeger. Zowel op mijn motoren alsook mijn auto’s heb ik altijd Michelins gehad. De laatste jaren steeds eerder last van cupping terwijl er nog ruim voldoende profiel op zit. Recentelijk twee keer band moeten vervangen omdat de zijwanden poreus en gescheurd waren. Voor mij geen Michelins meer. Bovendien komt Michelin bij veel binnenlandse en buitenlandse vergelijkingssites sites niet als beste uit de test. Michelin teerd op vergane glorie.

    • Hilarisch…. Ik had onder mijn 626 coupe Michelin banden. Glad, staaldraad bijna zichtbaar, maar nog altijd grip. In verhouding tot de door de Mazda dealer aangeleverde met zulke goeie nieuwe banden was der grip nog steeds subliem.

      Michelin is misschien niet de “beste” band (die jij toch te duur vindt), maar heeft en zeer lange levensduur.

      Tenslotte, en Mercedes A klasse is ook geen S klasse, onderscheid is er altijd.

      • Michelin van nu, is niet meer de Michelin van vroeger.
        Rij mijn hele leven op Michelins en merk wel degelijk een daling van de kwaliteit.
        Zowel om mijn motorfietsen als op mijn auto’s kwamen tot voor kort alleen maar Michelins, maar die tijden zijn voorbij.
        Steeds vaker constateer ik vroegtijdige slijtage zoals cupping of scheuren in zijkanten. Iets wat vroeger vrijwel nooit gebeurde met banden die nog ruim voldoende profiel erop hebben. Verschillende binnenlandse en buitenlandse vergelijkingssites bevestigen dat Michelin niet meer eenzaam aan top staat. Soms staat Michelin niet eens in de top 10. Vroeg of laat zullen de Chinezen de Westerse kwaliteit voorbij streven en dat zelfs voor minder geld. Net zoals de Japanners dat deden met hun auto’s en fotocamera’s. De wereld draait door en Europa staat stil.

    • Maar man toch! Wat lult gij hier nu allemaal?! De kwaliteit van Michelin is haast ‘spreekwoordelijk’! Je schrijft echt volstrekte onzin.

  7. Mooi verhaal van Michelin. Echter laatst onder mijn vw transporter 5 nieuwe Michelin banden laten monteren die ook geen dubbeltje goedkoper waren dan de Franse variant. Ze laten trouwens overal hun producten maken. Tot in de VS aan toe.

  8. Ik hoef die banden uit China niet!
    Een keer Federal (uit Indonesië) gemonteerd op een Civic Vti, die ik van plan was om te verkopen.
    4 Nieuwe banden, de volgende dag kwam ik met de auto in een regenbui terecht.
    Echt ik scheet 7 kleuren stront, de auto was amper te besturen en ik reed 70 op de snelweg..
    Ik.bezuinig niet op banden, en nee ik koop geen dure Michelin’s, ik heb geen Porsche GT3
    Maar Pirelli P Zero, 33n prima band voor mijn Alfa Romeo Giulietta.

  9. Vaste klant bij Michelin maar worden inderdaad langzaam aan onbetaalbaar. Even 4 banden eronder ben je zo 1000 euro of meer kwijt, neem je een Chinese concurrent en je betaald 400 euro en rijden niet eens heel slecht. Eigenlijk hetzelfde wat je in alle branches ziet met wasmachine drogers etc etc kies je voor Miele of een variant die ¼ van de kosten uit je portemonnee halen. Dus Michelin kan 2 dingen doen aankopen bij de Franse regering of opklappen en verkassen naar China. Verwacht dat menig product er langzaam aan naartoe moet alles is goedkoper in China. Nu de vrouwen nog (vrouwontvriendelijk)

    • Ik heb onlangs banden voor mijn trailer gekocht, dat was zo ongeveer 90 procent van Chinese troep. Ja goedkoop maar om een klapband te krijgen met een trailer van 2 ton, nou nee. Om een idee te geven Continental kostte ca 120 euro per band en de meeste Chinezen zaten op 40-50 euro. Toch deze niet gekozen, werk zelf in de automotive sector en deze sector staat al genoeg onder druk. Ik koop zeker geen Chinese troep, soms is het even zoeken maar dat heb ik voor de Europese werkgelegenheid wel over.

      • Zo is t eerst wij en dan ver weg
        Opzouten met die rommel.uit China en ander shit
        We laten t kaas niet van ons brood eten
        Koop Europees aub
        Zeker nu en stop met klikoos vullen en onnodig vuilverbranden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear