Dat het in autoland lange tijd onrustig is, is bekend. De verkopen staan onder druk, er zijn veel investeringen gedaan in nieuwe techniek die zich nog niet helemaal terugverdienen. Daarnaast is er sprake van veel concurrentie. Maar ook de toeleveranciers hebben het lastig. In dit geval gaat het om Michelin. Ondanks dat dat merk het waardevolste (en bekendste) bandenmerk is, staan ze enorm onder druk.

Het grootste probleem is volgens Florent Menegaux – de CEO van Michelin – de ‘oneerlijke hyperconcurrentie’ uit China. Aan de Franse Senaat verklaarde Menegaux dat de situatie, zoals deze nu is, niet houdbaar is. Voor Michelin zijn de lonen in Frankrijk erg hoog, evenals de kosten voor energie. Maar het ergste is de enorme concurrentie, vooral omdat Chinese merken niet met dezelfde hoge productiekosten te maken hebben.

Waarom zijn Michelin-banden dan zoveel duurder?

In China zijn de vaste lasten een stuk lager, dus kunnen Chinese bandenmerken hun waar heel erg goedkoop aanbieden. Dat is ook wat ze tegenwoordig doen en dus niet zonder succes. De situatie begint behoorlijk kritisch te worden voor Michelin, want de bandengigant moet in 2024 al twee fabrieken sluiten vanwege de teruglopende vraag. Daardoor verloren 1.254 mensen hun baan.

Volgens de CEO van het Franse bandenmerk kost het produceren van een band in Frankrijk precies twee keer zoveel als in een Aziatisch land. In tegenstelling tot berichten uit de Verenigde Staten deze week, pleit Michelin niet voor hogere importtaksen. In plaats daarvan stelt hij voor om massaal te investeren in robotisering.

Het gaat om alle merken van het concern

Michelin is wereldwijd de op een na grootste bandenproducent achter Bridgestone (en eigenlijk achter Lego), maar voor Continental en GoodYear. In dit geval gaat het niet alleen specifiek om het merk Michelin, maar het complete concern Compagnie Générale des Établissements Michelin SCA waar naast het merk Michelin ook merken als BF Goodrich, Uniroyal US, Riken en Kleber vallen.

Lees ook: Porsche komt met update voor 20 jaar oud model, alleen niet over-the-air

Het is dus niet zo dat eigenaren van een Aston Martin DB11 hun Michelin Pilot Sport 5 S-banden verruilen voor Wanli’s. Het zijn juist de voordelige banden die te kampen hebben met de nog goedkopere Chinese concurrentie. Dus weet wel dat, als je een setje plankharde LingLong LongLasting van 150 euro per setje onder je uitgebouwde Opel Tigra monteert, je daarmee de werkgelegenheid van Frankrijk in gevaar brengt.

Reacties

  • Kenny heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Mooi verhaal van Michelin. Echter laatst onder mijn vw transporter 5 nieuwe Michelin banden laten monteren die ook geen dubbeltje goedkoper waren dan de Franse variant. Ze laten trouwens overal hun producten maken. Tot in de VS aan toe.

    Reageer
  • Europass1 heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Ik hoef die banden uit China niet!
    Een keer Federal (uit Indonesië) gemonteerd op een Civic Vti, die ik van plan was om te verkopen.
    4 Nieuwe banden, de volgende dag kwam ik met de auto in een regenbui terecht.
    Echt ik scheet 7 kleuren stront, de auto was amper te besturen en ik reed 70 op de snelweg..
    Ik.bezuinig niet op banden, en nee ik koop geen dure Michelin’s, ik heb geen Porsche GT3
    Maar Pirelli P Zero, 33n prima band voor mijn Alfa Romeo Giulietta.

    Reageer
  • Markv heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Vaste klant bij Michelin maar worden inderdaad langzaam aan onbetaalbaar. Even 4 banden eronder ben je zo 1000 euro of meer kwijt, neem je een Chinese concurrent en je betaald 400 euro en rijden niet eens heel slecht. Eigenlijk hetzelfde wat je in alle branches ziet met wasmachine drogers etc etc kies je voor Miele of een variant die ¼ van de kosten uit je portemonnee halen. Dus Michelin kan 2 dingen doen aankopen bij de Franse regering of opklappen en verkassen naar China. Verwacht dat menig product er langzaam aan naartoe moet alles is goedkoper in China. Nu de vrouwen nog (vrouwontvriendelijk)

    Reageer
  • Martin heeft op 23 januari 2025 geschreven:

    Ik heb PS4/ZP’s onder m’n auto liggen, dus ik doe al wat ik kan.
    #goed-bezig

    • Robert heeft op 23 januari 2025 geschreven:

      Ik heb onlangs banden voor mijn trailer gekocht, dat was zo ongeveer 90 procent van Chinese troep. Ja goedkoop maar om een klapband te krijgen met een trailer van 2 ton, nou nee. Om een idee te geven Continental kostte ca 120 euro per band en de meeste Chinezen zaten op 40-50 euro. Toch deze niet gekozen, werk zelf in de automotive sector en deze sector staat al genoeg onder druk. Ik koop zeker geen Chinese troep, soms is het even zoeken maar dat heb ik voor de Europese werkgelegenheid wel over.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)