De Milan Red is een 1.325 pk sterke hypercar

En hij is lelijk. Heel snel, vrij licht, knotsgek... en lelijk

Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red
Milan Red

Op de foto’s hierboven zie je de nieuwe Milan Red. Het werd eens tijd dat Oostenrijk in de slangenkuil van Koenigseggs, Pagani’s en Bugatti’s stapte, niet?

Een nieuwe visie voor hypercars

De Milan Red brengt ook een nieuw design-idee mee in de wereld van hypercars. Waar het uiterlijk van de McLaren Senna en de Ford GT bepaald wordt door een honger naar downforce, en Pagani en Apollo meer naar doorgedraaide artistiek neigen, is Milan Automotive geïnspireerd door de valkerij. Dat verklaart hoe de auto aan zijn haviksneus komt. Het duurt even voordat je ogen dit alles verwerkt hebben. Als de auto blauw was geweest, hadden we gezworen dat hij op Pino uit Sesamstraat was geïnspireerd.

En niet alleen de styling is vogeltastisch. Milan heeft de Red drie rij-modi gegeven die vernoemd zijn naar de vaardigheden van valken. In plaats van Sport en Race, kun je bij Milan kiezen uit Glide, Hunt en Attack. Echt, we verzinnen dit niet.

De Milan Red is bloedsnel

Een hypercar zou geen hypercar zijn als er niet een set belachelijke specificaties gecommuniceerd zou worden. De 6,2-liter V8 heeft vier turbo’s en levert 1.325 pk. En omdat de koolstofvezel constructie slechts 1.300 kilo weegt, heeft de Red een vermogen-gewichtsratio van ruim één op één. Net als de Koenigsegg One:1 bijvoorbeeld.

Al de pk’s en 1.400 Nm worden naar de achterwielen gestuurd. Toch brandt hij niet alleen maar een gat in het asfalt. Een sprintje naar 100 km/u moet binnen 2,5 seconden geklaard zijn. Uit stilstand rij je binnen 5,5 seconden 200 km/u. En 0-300 km/u doe je in 9,9 seconden. Je weet wel, zolang als een gemiddelde vlotte hatchback erover doet om naar 100 km/u te komen.

Wie koopt zoiets?

Voor het hele plaatje betaal je twee miljoen euro – exclusief belastingen uiteraard. En van de 99 die er gemaakt worden, zijn er al achttien verkocht. CEO van Milan Automotive Markus Fux wordt daar enthousiast van. Hij zegt: ‘Tegenwoordig kun je een artistieke auto rijden, een high-tech monster, een troon op vier wielen of een auto die maar één doel dient: het stelen van de show. Dat is waar wij goed in zijn.’

Dus geef je twee miljoen uit aan een van de nog niet verkochte Milan Reds of aan een andere auto die onprettig is voor het oog?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken