De milieumaatregelen in grote steden gaan steeds verder, vaak tot ergernis van getroffen automobilisten. Dit keer is het goed nieuws voor dieselaars. Rotterdam heeft er nu juist voor gekozen om een milieuzone voor personenauto’s af te schaffen. Dat doen ze in twee stappen, waarvan er één al in gang werd gezet op 1 juli 2018, waardoor benzineauto’s van vóór 1 januari 1992 weer toegelaten worden. Per 1 januari 2020 komt daarbij dat dieselauto’s van vóór 1 januari 2001 weer welkom zijn.

De stad neemt wel andere maatregelen om de opgeheven milieuzone te compenseren. Die maakten ze bekend in het Rotterdams Klimaatakkoord. Ook blijft de milieuzone voor vrachtverkeer in de binnenstad en op de ‘s-Gravendijkwal wel bestaan. Rotterdam besloot in juni 2018 al dat de milieuzone voor personenauto’s moest verdwijnen, maar pas vanaf 1 januari 2020 is dit helemaal rond. De stad kreeg veel kritiek op het milieuzonebeleid, voornamelijk van inwoners met klassieke auto’s.

De milieuzone in Rotterdam opheffen is een slimme keuze, aldus de ANWB

De ANWB laat weten dat ze het een slimme keuze vinden om de milieuzone in Rotterdam op te heffen. De stad vond andere manieren om de luchtkwaliteit te verbeteren zonder dat er een verbod op brandstofauto’s nodig is. Ze gaan bijvoorbeeld elektrische deelauto’s inzetten, waarvoor 100 EV’s beschikbaar worden gesteld. Ook zijn ze bezig een systeem op te zetten voor deelfietsen. ‘Hiermee loopt Rotterdam in de pas met andere steden die alleen een verbod voor oudere diesels kennen’, aldus de ANWB.

De boetes die Rotterdam uitschreef voor het inrijden van milieuzones leverden in een aantal jaar zo’n 4 miljoen euro op. De stad gebruikte die inkomsten niet om de problemen op te lossen – dat was ook de voornaamste klacht. Het coalitieakkoord uit 2018, genaamd ‘Nieuwe Energie voor Rotterdam’, reageerde hierop met de opheffing van de milieuzone voor personenauto’s. De tweede stap hierin zetten ze dus op 1 januari 2020. Of er in de toekomst een nieuwe milieuzone zal worden opgesteld, is nog niet duidelijk.

Foto: Miles van der Looven

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear