Noem het minimalistisch, lui of efficiënt. Welke positieve of negatieve draai je eraan wilt geven, de opfrisbeurtjes van Mini hebben altijd weinig om het lijf. De Mini Clubman-facelift omhelst ook niet veel meer dan een setje nieuwe Union Jack-lampen en een grille met hexagonaaltjes.
En precies die minimale ingrepen hadden het grootste ontwerpissue van de Mini Clubman kunnen oplossen. En dan hebben we het niet over die malle gedraaide achterlichten, maar de plaatsing van de remlichten. Wie ooit achter een remmende Clubman reed, weet precies waar we het over hebben.
De remlichten van de Mini Clubman-facelift zitten nog altijd in de achterbumper en niet in de achterlichten. De felheid kunnen we op de foto’s niet beoordelen, maar de oude lijken net mistlampen, waardoor elke Clubman-bestuurder overkomt als een slaapkop die per ongeluk met z’n mistverlichting aan rijdt.
Waarom hebben ze dat niet opgelost bij de Mini Clubman-facelift?
Mini kan er weinig aan doen. De plaatsing van de remlichten in de achterbumper is geen stijlkeuze, maar een verplichting vanwege de openslaande achterdeuren. De achterlichten verdwijnen uit het zicht zodra de achterdeuren openen. Op deze manier blijven de remlichten zichtbaar. Ook een normaal achterlicht zit in de bumper. Deze gaat aan zodra de kofferdeur open is. Een noodzakelijk kwaad dus, in ieder geval volgens Mini.
Bij de vorige Q7, waar de achterlichten volledig omhoog gaan met de kofferklep, plaatste Audi extra verlichting in de achterbumper. Zelfs de Daihatsu Feroza had al een soortgelijke constructie. Bij de vorige generatie Opel Insignia verschijnen er zelfs twee kleine achterlichtjes bij het openen van de kofferklep.
Verder nog nieuws op de Mini Clubman-facelift?
Er is nu een optioneel sportonderstel dat 10 millimeter lager staat. Verder zijn er nieuwe kleuren te bestellen en zijn er meer accessoires te krijgen. Een snelle John Cooper Works-uitvoering is nog onderweg. Een testexemplaar hiervan spotten we toevallig even geleden bij de Nürburgring.
Reacties
Jens2 heeft op 9 oktober 2024 geschreven:
ik ben het eens met Jens, ik rem dagelijks en het is wel degelijk opgelost.
Jens2 heeft op 9 oktober 2024 geschreven:
ik ben het eens met Jens, ik rem dagelijks en het is wel degelijk opgelost.
Jens heeft op 15 juli 2022 geschreven:
dit is niet waar.