
Even dachten we dat ze bij Mini compleet van het padje waren. Allemaal rare versies van hun icoontje uitbrengen – roadsters, SUV-coupés, een vijfdeurs – en dan zeker de enige die écht leuk was en écht iets toevoegde de nek omdraaien. Gekkies! Gelukkig waren we weer eens voor niets bezorgd: dit is de nieuwe Clubman, en hij is net zo tof als altijd.
Zoals het hoort heeft ook deze Clubman dubbele achterdeuren, goed voor gemakkelijke toegang tot de riante bagageruimte én voor zicht in je binnenspiegel van absoluut nul komma nul. Dat geeft niks, hoort bij je active urban lifestyle. Nieuw en een stuk handiger is het feit dat de Clubman nu aan zowel de linker- als de rechterkant twee deuren heeft, in plaats van aan één kant anderhalf.
De wielbasis van de Clubman is tien centimeter langer dan die van de vijfdeurs Mini, waardoor achterin zitten een heel stuk comfortabeler wordt. Er zijn twee nieuwe lakkleuren: Melting Silver en Pure Burgundy, te zien op de foto's hierboven. Natuurlijk valt de Clubman verder volledig in lijn met de rest van het Mini-gamma, met z'n karakteristieke interieur, knisperend weggedrag, bergen veiligheid, massa's elektronische assistenten en vergaande personalisatie-opties. Ook de motoren zullen je bekend voorkomen: de Clubman is er in eerste instantie alleen als Cooper, Cooper D en Cooper S en heeft zodoende 136, 150 of 192 pk. Met de Cooper D haal je dit jaar nog 20 procent bijtelling.
Op 31 oktober verschijnt de Mini Clubman in de showrooms. In Nederland heb je voor 26.990 euro een Cooper driecilinder te pakken, voor 31.490 euro de Cooper D en voor 34.990 euro de Cooper S. Later volgt ook onder andere een goedkopere One, die begint bij 23.990 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mini Clubman JCW All4

Mini Clubman JCW met 306 pk is hier

Mini Clubman-facelift lost niet grootste ontwerpissue op

De Mini John Cooper Works Clubman heeft een lange naam

Mini Clubman trekt motorpak aan

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
