Even dachten we dat ze bij Mini compleet van het padje waren. Allemaal rare versies van hun icoontje uitbrengen – roadsters, SUV-coupés, een vijfdeurs – en dan zeker de enige die écht leuk was en écht iets toevoegde de nek omdraaien. Gekkies! Gelukkig waren we weer eens voor niets bezorgd: dit is de nieuwe Clubman, en hij is net zo tof als altijd.
Zoals het hoort heeft ook deze Clubman dubbele achterdeuren, goed voor gemakkelijke toegang tot de riante bagageruimte én voor zicht in je binnenspiegel van absoluut nul komma nul. Dat geeft niks, hoort bij je active urban lifestyle. Nieuw en een stuk handiger is het feit dat de Clubman nu aan zowel de linker- als de rechterkant twee deuren heeft, in plaats van aan één kant anderhalf.
De wielbasis van de Clubman is tien centimeter langer dan die van de vijfdeurs Mini, waardoor achterin zitten een heel stuk comfortabeler wordt. Er zijn twee nieuwe lakkleuren: Melting Silver en Pure Burgundy, te zien op de foto's hierboven. Natuurlijk valt de Clubman verder volledig in lijn met de rest van het Mini-gamma, met z'n karakteristieke interieur, knisperend weggedrag, bergen veiligheid, massa's elektronische assistenten en vergaande personalisatie-opties. Ook de motoren zullen je bekend voorkomen: de Clubman is er in eerste instantie alleen als Cooper, Cooper D en Cooper S en heeft zodoende 136, 150 of 192 pk. Met de Cooper D haal je dit jaar nog 20 procent bijtelling.
Op 31 oktober verschijnt de Mini Clubman in de showrooms. In Nederland heb je voor 26.990 euro een Cooper driecilinder te pakken, voor 31.490 euro de Cooper D en voor 34.990 euro de Cooper S. Later volgt ook onder andere een goedkopere One, die begint bij 23.990 euro.
Reacties