Dieselen kon bij Mini al een tijdje, maar de keuze was tot nu toe beperkt tot de One D en Cooper D. Echt vlot zijn die niet te noemen, dus lepelt Mini er binnenkort ook een 2,0-liter motor in – het grootste blok dat ooit in een Mini lag. Het apparaat levert 143 pk en 305 Nm, en luistert naar de aanduiding SD.

Of die ‘S’ terecht is met een sprinttijd van 0 tot 100 km/u van 8,1 seconden en een top van 215 km/u, daar twijfelen we een beetje over – een Cooper S doet het immers stukken beter, en diesels hoeven tegenwoordig echt niet meer voor benzines onder te doen. Geen nood: de boel valt ongetwijfeld met een ander chipje op te schroeven naar BMW-waarden.

Zoals je mag verwachten van een dieseltje springt de Cooper SD behoorlijk spaarzaam met brandstof om: een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km is erg netjes te noemen. Een CO2-uitstoot van 114 g/km betekent dat de auto in Nederland 20 procent bijtelling scoort. Ook de Clubman (115 g/km) valt daar nog onder, maar met de Cabrio (118 g/km) moet je meer dokken. Net als, uiteraard, bij de Countryman, die ook met ditzelfde blok leverbaar wordt.

De nieuwe SD-Mini’s worden in maart aan het publiek in Genève voorgesteld.

Reacties

Meer van TopGear