
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Mini Cooper SE. Binnenkort lees je in ons magazine het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Cooper
Uitvoering: SE Favoured
Locatie: omgeving Sitges, Spanje
Weersomstandigheden: 20 graden en zonnig
Ha, de nieuwe Mini!
Jep – de nieuwe elektrische Mini, om precies te zijn. Er komt ook een versie met brandstofmotor, maar die staat op een heel ander platform (al ziet ie er grotendeels hetzelfde uit). Dit hier is de stekker-ster.
Hoe verhoudt ie zich tegenover de vorige elektrische Mini?
Die was tof, maar als je de straat uit was gereden, had je al de helft van z’n elektriciteit verbruikt. Dat is hier beter: de Mini Cooper is er als E (36,6 netto kWh’s aan accu, 305 kilometer bereik) en als SE (49,2 kWh netto, 402 kilometer). De tweede rijden we voor deze test.
Komt ie een beetje vooruit?
Nou, met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden – lang niet gek. Al merk je ook dat er nog meer in moet zitten. Er moet natuurlijk nog een JCW-versie komen (wie weet wel met twee motoren?), al zwijgt Mini daarover nog in alle talen.
Hamvraag: is ie leuk?
En of. Net als bij de Countryman die we onlangs reden, word je al vrolijk zodra je instapt. Het ronde, goed ingedeelde infotainmentscherm is een blikvanger en onze keurig aangeklede Favoured-uitvoering barst van de toffe kleuren en materialen. Er zijn Experience Modes die naast rijeigenschappen ook scherm- en lichtkleuren en het ‘motorgeluid’ beïnvloeden. En dan ga je rijden…
Nou? Nou?
Ja joh. Brede grijns, schaterlachen, alles. De Cooper SE schittert op de bochtige, lege wegen landinwaarts vanaf Sitges. Bergafwaarts met veel tempo merk je z’n gewicht van 1.680 kilo wel als je weer in de ankers moet, en hij snuffelt zich naar buiten wanneer je de bochten iets te enthousiast neemt. Maar z’n stroompedaal is scherp en de besturing levendig (al is het stuurtje wel erg klein en vadsig). De pretfactor is torenhoog, zoals het hoort in een Mini.
Wat kost de Mini Cooper SE?
Nou, de E heb je vanaf 35.990 euro (34.500 in België), wat gezien de concurrentie best keurig is. Maar kies je de SE (39 mille) en kleed je ’m leuk aan, dan ben je al snel een duizendje of 47 kwijt. Daar koop je ook een serieuze elektrische D-segmenter voor. Maar dat is geen Mini, en zoals je weet hebben mensen voor een Mini veel over.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Cooper SE binnenkort in TopGear Magazine!
Meer van TopGear


De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
