
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Mini Cooper SE. Binnenkort lees je in ons magazine het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Cooper
Uitvoering: SE Favoured
Locatie: omgeving Sitges, Spanje
Weersomstandigheden: 20 graden en zonnig
Ha, de nieuwe Mini!
Jep – de nieuwe elektrische Mini, om precies te zijn. Er komt ook een versie met brandstofmotor, maar die staat op een heel ander platform (al ziet ie er grotendeels hetzelfde uit). Dit hier is de stekker-ster.
Hoe verhoudt ie zich tegenover de vorige elektrische Mini?
Die was tof, maar als je de straat uit was gereden, had je al de helft van z’n elektriciteit verbruikt. Dat is hier beter: de Mini Cooper is er als E (36,6 netto kWh’s aan accu, 305 kilometer bereik) en als SE (49,2 kWh netto, 402 kilometer). De tweede rijden we voor deze test.
Komt ie een beetje vooruit?
Nou, met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden – lang niet gek. Al merk je ook dat er nog meer in moet zitten. Er moet natuurlijk nog een JCW-versie komen (wie weet wel met twee motoren?), al zwijgt Mini daarover nog in alle talen.
Hamvraag: is ie leuk?
En of. Net als bij de Countryman die we onlangs reden, word je al vrolijk zodra je instapt. Het ronde, goed ingedeelde infotainmentscherm is een blikvanger en onze keurig aangeklede Favoured-uitvoering barst van de toffe kleuren en materialen. Er zijn Experience Modes die naast rijeigenschappen ook scherm- en lichtkleuren en het ‘motorgeluid’ beïnvloeden. En dan ga je rijden…
Nou? Nou?
Ja joh. Brede grijns, schaterlachen, alles. De Cooper SE schittert op de bochtige, lege wegen landinwaarts vanaf Sitges. Bergafwaarts met veel tempo merk je z’n gewicht van 1.680 kilo wel als je weer in de ankers moet, en hij snuffelt zich naar buiten wanneer je de bochten iets te enthousiast neemt. Maar z’n stroompedaal is scherp en de besturing levendig (al is het stuurtje wel erg klein en vadsig). De pretfactor is torenhoog, zoals het hoort in een Mini.
Wat kost de Mini Cooper SE?
Nou, de E heb je vanaf 35.990 euro (34.500 in België), wat gezien de concurrentie best keurig is. Maar kies je de SE (39 mille) en kleed je ’m leuk aan, dan ben je al snel een duizendje of 47 kwijt. Daar koop je ook een serieuze elektrische D-segmenter voor. Maar dat is geen Mini, en zoals je weet hebben mensen voor een Mini veel over.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Cooper SE binnenkort in TopGear Magazine!
Meer van TopGear


Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Kunnen elektrische auto’s ook leuk zijn om te rijden?

Wat staat beter onder een auto: wel of geen uitlaten?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Mag de Mini Aceman SE zich terecht een echte Mini noemen? (review)

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt
