
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Mini Cooper SE. Binnenkort lees je in ons magazine het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mini Cooper
Uitvoering: SE Favoured
Locatie: omgeving Sitges, Spanje
Weersomstandigheden: 20 graden en zonnig
Ha, de nieuwe Mini!
Jep – de nieuwe elektrische Mini, om precies te zijn. Er komt ook een versie met brandstofmotor, maar die staat op een heel ander platform (al ziet ie er grotendeels hetzelfde uit). Dit hier is de stekker-ster.
Hoe verhoudt ie zich tegenover de vorige elektrische Mini?
Die was tof, maar als je de straat uit was gereden, had je al de helft van z’n elektriciteit verbruikt. Dat is hier beter: de Mini Cooper is er als E (36,6 netto kWh’s aan accu, 305 kilometer bereik) en als SE (49,2 kWh netto, 402 kilometer). De tweede rijden we voor deze test.
Komt ie een beetje vooruit?
Nou, met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden – lang niet gek. Al merk je ook dat er nog meer in moet zitten. Er moet natuurlijk nog een JCW-versie komen (wie weet wel met twee motoren?), al zwijgt Mini daarover nog in alle talen.
Hamvraag: is ie leuk?
En of. Net als bij de Countryman die we onlangs reden, word je al vrolijk zodra je instapt. Het ronde, goed ingedeelde infotainmentscherm is een blikvanger en onze keurig aangeklede Favoured-uitvoering barst van de toffe kleuren en materialen. Er zijn Experience Modes die naast rijeigenschappen ook scherm- en lichtkleuren en het ‘motorgeluid’ beïnvloeden. En dan ga je rijden…
Nou? Nou?
Ja joh. Brede grijns, schaterlachen, alles. De Cooper SE schittert op de bochtige, lege wegen landinwaarts vanaf Sitges. Bergafwaarts met veel tempo merk je z’n gewicht van 1.680 kilo wel als je weer in de ankers moet, en hij snuffelt zich naar buiten wanneer je de bochten iets te enthousiast neemt. Maar z’n stroompedaal is scherp en de besturing levendig (al is het stuurtje wel erg klein en vadsig). De pretfactor is torenhoog, zoals het hoort in een Mini.
Wat kost de Mini Cooper SE?
Nou, de E heb je vanaf 35.990 euro (34.500 in België), wat gezien de concurrentie best keurig is. Maar kies je de SE (39 mille) en kleed je ’m leuk aan, dan ben je al snel een duizendje of 47 kwijt. Daar koop je ook een serieuze elektrische D-segmenter voor. Maar dat is geen Mini, en zoals je weet hebben mensen voor een Mini veel over.
Lees onze volledige rijtest van de Mini Cooper SE binnenkort in TopGear Magazine!
Meer van TopGear


Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Blijkbaar wil niemand deze gratis Mini Cooper komen ophalen (en de tijd dringt)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op
