Mitsubishi Airtrek Turbo-S is je budget-Evo

Een vreemd JDM-pareltje

Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Foto('s): Automobielbedrijf van HestMitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S
Mitsubishi Airtrek Turbo-S

Vier deuren, dus praktisch. Japans, dus betrouwbaar. Vierwielaandrijving, dus veilig. Nee, zelfs met al die rationele argumenten krijg je het er thuis niet doorheen om een Mitsubishi Lancer Evolution aan te schaffen als gezinsauto. Er moet een crossover komen, want die heeft Ans van de squash ook – en dat is toch zo’n fijn ding. Geef niet op, we hebben een mooi compromis voor jullie. Ooit gehoord van de Mitsubishi Airtrek Turbo-S? Jij krijgt je Evo-genen en je partner die zo begeerde lelijke crossover.

De Mitsubishi Airtrek Turbo-S is een vreemd ding. De achterkant komt duidelijk van een Mitsubishi Outlander, de neus lijkt bij Lexus weggetrokken te zijn en de aandrijflijn komt weer van een Mitsubishi Lancer Evo VII. Dat betekent een viercilinder met turbo (4G63T voor de liefhebbers), permanente vierwielaandrijving, een bijzonder ongunstig brandstofverbruik en ‘280 pk’. Officieel dan – Japanse auto’s uit die tijd staan erom bekend dat ze vaak iets meer produceren dan dat gecommuniceerde maximale vermogen.

Het grote nadeel – wat voor sommigen juist hét voordeel is – ten opzichte van een echte Evo is de automaat. En misschien het uiterlijk, al heeft zo’n vreemde eend ook wel z’n charme. Het voordeel van de automaat is dat rijden met het stuur aan de rechterkant sneller went. De Mitsubishi Airtrek Turbo-S is nooit geleverd op dit continent en is daarom rechtsgestuurd. De prijs is in vergelijking met een volbloed Evo best gunstig: 7.995 euro. Je haalt hem op bij Automobielbedrijf Van Hest in het welbekende plaatsje Hippolytushoef.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken