TopGear maakte net de eerste kilometers in de Mitsubishi Outlander PHEV. In het komende magazine het hele verhaal, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Mitsubishi Outlander PHEV
Uitvoering: Instyle+
Locatie: Baskenland
Weersomstandigheden: zonnig, droog, wat aan de frisse kant

Wat reden we?
De Mitsubishi Outlander PHEV dus, de plug-in hybrideversie van de bekende SUV. Een onwaarschijnlijke verkoopklapper, want Mitsubishi verkocht er tot nu toe maar liefst 11.000 (nee, geen tikfout: elfduizend). Let wel: zonder dat er ook maar iemand in gereden had!

Beviel het?
Ja, dat beviel. Met de Outlander was op zich al nooit iets mis, en zijn rijgedrag wordt er niet minder op als je 300 kilo accu's onderin mikt – een lager zwaartepunt is bij een hoge SUV eerder een verbetering. Hij stuurt goed, zit heerlijk en biedt overal een oceaan aan ruimte. Door de even simpele als vernuftige manier waarop het hybridesysteem in elkaar zit, heb je eigenlijk geen omkijken naar de techniek. Geen gedoe met Sport- of Eco-modes om uit te kiezen, gewoon Startknop indrukken en gaan – de rest zoekt de auto zelf wel uit. Ook wel eens verfrissend. Qua prestaties: 0-100 gaat in 11 seconden, de top is 170 km/u en je zou, volgens de puur theoretische ECE-cyclus, elke 100 km maar 1,9 liter benzine verbruiken. Wij reden (maar behoorlijk vlot door bergachtig gebied) trouwens 5,5 l/100 km. Nog altijd weinig voor zo'n joekel, maar toch.

Nog bijzonderheden?
Zeker. Zoals we zeiden: hoewel de Outlander zijn bestuurder nooit met zijn techniek zal lastigvallen, zit hij slim in elkaar. Hij beschikt over twee elektromotoren (één voor, één achter) en een tweeliter benzinemotor. Die laatste kan de voorwielen aandrijven of via de generator de accu's bijvullen, of allebei. Er staan maar twee dingen vast: wegrijden verloopt altijd elektrisch, en boven de 125 km/u rijdt hij altijd op de benzinemotor. Daartussen kan het elke denkbare combinatie zijn, afhankelijk van bijvoorbeeld de ladingstoestand van de batterijen. In principe rijdt de Outlander altijd puur elektrisch, totdat de batterijen bijgeladen moeten worden, er extra kracht nodig is (heuvel op, bijvoorbeeld) of het door een te hoge snelheid gewoon inefficiënt is om daar stroom voor te gebruiken. In die gevallen schakelt de brandstofmotor bij of neemt de boel helemaal over. Bijzonder is ook dat de Outlander géén versnellingsbak heeft – de kracht gaat via één overbrenging naar de wielen of de generator. Dat houdt wel in dat hij zich nogal CVT-achtig gedraagt; hij draait of stationair of 4.000 toeren per minuut. Althans, zo lijkt het. Dat rijdt nogal onrustig, maar met heel zorgvuldig gasgeven is de boel wel enigszins te doseren. Kwestie van mee leren rijden.

Welke modellen komen er, wat kosten ze en wanneer staan ze in de showroom?
Er is één model in vier uitrustingsniveaus: Business, Executive, Instyle en Instyle+. De eerste kost € 39.990, de laatste € 51.990. Je kunt hem al een tijdje bestellen, maar 11.000 mensen gingen je dus voor en de eerste boten uit Japan beginnen nu zo'n beetje binnen te komen. Wat betekent: nu bestellen en je kunt hem in april 2014 zo'n beetje verwachten.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Prima ding, die Outlander PHEV. Hij is technisch zeer vooruitstrevend, maar daar hoef je als bestuurder (anders dan bijvoorbeeld in een Prius of Ampera) niet de hele tijd mee geconfronteerd te worden als je daar geen zin in hebt. En hij ziet er ook nog eens als een redelijk normale auto uit ook. Je zult even moeten wennen aan de manier van rijden (zeker als je dat op zijn efficiëntst wil doen), maar dan heb je er een zuinige lel van een auto aan. 
 

Reacties