Zelfs je nette schoonouders hebben richting Zeeland een keer een snelheidsboete ontvangen toen ze een weekendje gingen wandelen in de duinen van de Dishoek. Dikke pech, maar dat betekent niet dat ze voortaan alles op de e-bike moeten doen. Maar als ze steevast elke maand een verkeersboete scoren, is het misschien tijd om actie te ondernemen. Dit klinkt als een overdreven voorbeeld, maar het is de realiteit bij 31.000 Nederlanders. En die mogen gewoon door blijven rijden.

Volgens onderzoek van BNR zijn er 31.000 mensen in Nederland die vorig jaar meer dan tien verkeersboetes kregen. Maar liefst 286 mensen kregen er zelfs 50 of meer. Voor de duidelijkheid: dit zijn dus mensen, geen bedrijven. Deze mensen blijven gewoon rijbevoegd en blijven dus mogelijk in hetzelfde tempo boetes verzamelen. En dat terwijl het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) bewees dat de kans op een ongeluk voor veelplegers veel groter is.

Niet alleen een gevaar voor zichzelf

Als deze recidivisten zichzelf om een boom vouwen, is dat hun probleem (al zijn er wel kosten voor de staat), maar het punt is dat ze niet de enige weggebruikers zijn. Daarom is het vreemd dat deze vaste klanten van het CJIB niet in hun rijbevoegdheid worden beperkt. Zeker als je bedenkt dat we in Nederland een puntenrijbewijs hebben, maar dat dit momenteel niet wordt ingezet tegen fervente hardrijders.

Het Nederlandse puntenrijbewijs geldt alleen voor mensen die onder invloed rijden. Als je binnen vijf jaar twee keer gepakt wordt, dan ben je je rijbewijs kwijt. Als jij tien snelheidsboetes rijdt, dan krijg je geen enkel punt op je rijbewijs. Op naar nummer elf! Het voelt als een inkoppertje, maar waarom zou je niet ingrijpen bij mensen die het zó bont maken? Waarom niet het puntenrijbewijs uitbreiden voor de grofste veelplegers?

Een strenger puntenrijbewijs in Nederland is lastiger dan het klinkt

BNR meldt dat dit al langer een gesprek is bij de Tweede Kamer, maar dat ze ‘weinig kunnen doen’. De lichtere overtredingen vallen binnen Wet Mulder. Een woordvoerder van het ministerie laat weten aan BNR dat ‘het systeem gewijzigd moet worden’ om een dergelijke aanpak mogelijk te maken. Misschien heel naïef van ons, maar als er één instantie in Nederland is die een wet kan wijzigen, dan is het toch de overheid? Het zal niet volgende week gebeuren, maar het klinkt als een goed voornemen.

Wel is er een lastige kwestie met het puntenrijbewijs als het gaat om flitspalen. Je moet wel zeker weten wie er achter het stuur zat van de auto om een punt uit te delen. Als jij je auto uitleent aan je schoonouders en zij vlammen richting Zeeland, dan moet jij niet degene zijn die de punten ontvangt. Nu moet de eigenaar van de auto de boetes betalen, ongeacht wie er achter het stuur zat. Het achterhalen van de bestuurder bij elke boete zou een enorme klus zijn voor de overheid.

Reacties

  • Jeroen1962 heeft op 12 mei 2024 geschreven:

    Dit gaat niet gebeuren, met het huidige systeem leveren overtredingen geld op, met een puntensysteem kost het geld en dat kan de overheid niet gebruiken.

    Reageer
  • Cees heeft op 7 mei 2024 geschreven:

    Moeten wij afglijden naar een politie staat zoals Rusland. We kunnen toch ons nuchtere verstand gebruiken.

    Reageer
  • Marcel heeft op 6 mei 2024 geschreven:

    Ja goed idee, de wet voor 18 miljoen mensen aanpassen om 286 mensen aan te pakken.

    Bij 99% van de bankovervallen wordt een vluchtauto gebruikt. Laten we dan alle auto’s ook verbieden om 99% van de bankovervallen te voorkomen!!!!!

    Reageer
  • C.O.N. Stantinopel heeft op 6 mei 2024 geschreven:

    Veel ongevallen worden veroorzaakt door notoire hardrijders vaak van een nog jonge leeftijd. Als je deze jonge bestuurders net zo behandelt als jonge motorrijders. Laatstgenoemden mogen pas op een hogere leeftijd zwaardere motoren rijden. Hier heb je categorieën A1, A2, A CODE 80 EN A. Code A. Laatste categorie pas bij 24 jaar. Deze categorie kun pas laten ingaan bij 28 jaar omdat bij auto’s je vaak veel meer kw onder de motorkap hebt. Ook oudere bestuurders zijn minder geschikt voor al dat kw geweld. Als ervaringsdeskundige weet ik dat 105 kw voldoende is. Iets meer dan de jonge bestuurders omdat de oudere ondanks minder hoog reactievermogen de ervaring zwaarder telt en dit hun wel rustiger laat rijden. Op het rijbewijs staat je geboortedatum dus hoeft handhaving niet moeilijk.
    Bestraffing, met alcohol rijbewijs betrapt, innemen en een tweede keer rijbewijs en auto in beslag nemen ongeacht lease- of huur-auto. Dan zorgt de lease- huur-maatschappij wel voor enige vorm van selectie.
    Snelheid, een keer enkele, twee keer dubbele, drie keer drievoudig geldbedrag, vier keer het viervoudige geldbedrag. Daarbij als deze vier samen meer dan 60 km het rijbewijs inleveren en vijfde keer totaal boven 75 ook nog auto innemen. Ach zo maar wat ideetjes, aan de wetgeving de juiste invulling hiervan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)