We hadden pas een achterband met een extreem maandagochtendgevoel. Gelukkig was het lek klein genoeg om het 12-volt pompje uit de kofferbak te gebruiken en daarna naar de lokale bandenboer te rijden. Het was één van die ketens waar je liever alleen bij noodgevallen komt. Helaas was ons merk en type band niet voorradig, dus stelde de baliemedewerker voor om de kapotte band te vervangen met een band van een ander merk in dezelfde maat. Dit aanbod wezen we beleefd af, maar hoe zit dat wettelijk gezien? Moet je 4 dezelfde banden hebben?
Het argument van de baliemedewerker was dat ‘alle zomerbanden eigenlijk hetzelfde zijn’. Dit is uiteraard niet waar. Er zit wel degelijk verschil tussen diverse banden, als je kijkt naar de hoeveelheid grip, hoe snel ze slijten of hoe zuinig de banden zijn. Zelfs als de afmetingen hetzelfde is. Als beroepszeurtjes willen wij graag vier identieke banden rondom hebben. Maar moet je 4 dezelfde banden hebben? Nee, hoor. Het is wettelijk toegestaan om verschillende merken banden te monteren rondom. Als de banden op dezelfde as (bijvoorbeeld beide voorbanden) maar dezelfde maat hebben.
Moet je 4 dezelfde banden hebben?
Het APK-handboek van de RDW zegt: ‘De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.’ Als het jou niet heel veel uitmaakt welk merk er op een autoband staat, dan kun je gerust links en rechts andere merken monteren. Nogmaals: zorg dat de voorbanden dezelfde maat hebben en de twee achterbanden ook. En dan bedoelen we niet alleen dezelfde inchmaat (anders past het sowieso niet op de bestaande velg), maar ook dezelfde breedte en wanghoogte.
Waarom je misschien niet verschillende banden wilt
Bij het kopen van een tweedehandsauto zijn de banden een van de eerste dingen waar je naar moet kijken. Als een auto wel op grote glimmende velgen staat, maar dan met goedkope Linglongs, dan weet je dat de eigenaar niet per se zijn prioriteiten op orde heeft. Dit zegt vaak iets over het algehele onderhoud van de auto; je weet nooit waar er nog meer bespaard is. Maar als er links Michelins zitten en rechts Continentals, hoeft dat niet eens zo heel slecht te zijn.
Als jij een sportieve bestuurder bent en bijvoorbeeld het circuit bezoekt, dan wil je exact dezelfde prestaties van de banden links en rechts. Maar als jij een Daewoo Matiz koopt voor je schoonmoeder en zij haalt er slechts één keer per week een pond gehakt mee twee kilometer verderop, dan is het niet zo heel interessant dat er links en rechts andere merkjes zitten. De grenzen de banden zal zij waarschijnlijk nooit opzoeken.
Dus, je wilt dezelfde banden, maar het hoeft niet
Dus, conclusie: moet je 4 dezelfde banden hebben? Wettelijk gezien niet, als de maten van de banden maar kloppen. Als autoliefhebber wil je het waarschijnlijk wel voor de prestaties en de voorspelbaarheid. Zoek in alle gevallen een mooie middenweg tussen prijs en kwaliteit. Banden op de vooras mogen trouwens wel een andere maat hebben dan de banden op de achteras. Er zijn genoeg performance-auto’s waarbij de banden achterop breder (en de velgen soms groter) zijn dan de banden voorop.
Luuk heeft op 1 januari 2022 geschreven:
Volgens mij mogen er alleen die banden op waarmee het voertuig het goedkeurings nummer heeft gekregen…..
Banpei heeft op 31 december 2021 geschreven:
Ik heb ooit een band moeten verwisselen omdat een van mijn 4 identieke vier seizoenen banden lek was. Het ging om één van de banden voor. De reserve band van 24 jaar oud was exact dezelfde maat maar voorzien van een compleet ander profiel. De volgende dag had ik daar enorm veel plezier van want het had ’s nachts gesneeuwd. Leuk pirouettes draaien bij het remmen onderweg naar de garage…
Ricardo heeft op 30 december 2021 geschreven:
Ben toch benieuwd naar de keten waar je alleen in noodgevallen wil komen. Bij menig merkdealer zijn ze waardeloos en heel langzaam met verwisselen van banden. Bij een kwikfit sta je binnen een half uur buiten, en dan vergeten ze het balanceren gelukkig niet zoals mijn merkdealer het wel eens deed.
Mark heeft op 30 december 2021 geschreven:
Ja het mag bij de apk! Net zoals getinte ruiten voor en de hele stabilisatoras mag er ook af. Ook mag je het remvloeistof reservoir voor de helft met sinas vullen wordt niet opgetoets. Wie ziet het? Zelf het contactslot mag je met een schroevendraaier bedienen! Handig als je motor op het spoor afslaat. Maar de rolomtrek van een band in de zelfde maat maar ander merk zit toch veel verschil in. Trek er maar een touw rondom de band van 2 merken! Nee het is dus niet slim voor de abs werking en het toerental verschil van links en rechts voor het differentieel in de versnellingsbak, scheef trekken enz. Dus voor die billige mensen die dit doen….
De kosten komen vroeg of laat wel voor jou of de volgende eigenaar. Succes met de noodstop naar de slager om de hoek
Tom heeft op 30 december 2021 geschreven:
In België moet je per as dezelfde banden hebben. Bij een kapotte band bestaat dus de kans dat je 2 banden moet vervangen als slijtage reeds te ver gevorderd is.
Niels heeft op 30 december 2021 geschreven:
En dan winterbanden links en zomerbanden rechts…kun je lachen!
The Duke heeft op 30 december 2021 geschreven:
Hahaha dat zal een stunt zijn, hier in Nederland zullen ze er niks van zeggen of boete voor kunnen geven. Maar onze buurland zal je een big problem krijgen als je aangehouden word. Maar goed je mag met 4 verschillende banden rijden mits hetzelfde maat natuurlijk.
Karel heeft op 30 december 2021 geschreven:
Voor en achter wel dezelfde wanghoogte houden, anders vindt je abs/esp het niet zo tof op hogere snelheden.
Roeland heeft op 29 december 2021 geschreven:
Een beetje off topic, maar uit een vorige job weet ik maar 1 auto die 4 verschillende velgen heeft, de Lexus IS De, die had vooraan en achteraan een verschillende maat en links en rechts waren spiegelbeelden van elkaar. Dit omdat het turbine wielen waren, waarschijnlijk voor koeling van de remmen.