BMW M werpt Audi quattro de handschoen toe. De BMW M3 en M4 zijn nu voor het eerst leverbaar met vierwielaandrijving. Officieel heten ze de BMW M3 Competition xDrive en M4 Competition xDrive, wat betekent dat ze de krachtigste versie van de 3,0-liter zes-in-lijn meekrijgen. De turbomotor stuurt 510 pk naar alle wielen, met een voorkeur voor de achterwielen voor een ‘rijplezier verhogende factor in vergelijking met klassieke achterwielaandrijving’.

Specificaties BMW M3 xDrive en M4 xDrive

De xDrive-versies zijn serieus snel. De 0-100-tijd is slechts 3,5 seconden, wat 0,4 seconde sneller is dan de achterwielaangedreven Competition. De reeds bekende versie met een handbak, achterwielaandrijving en 480 pk noteert een 0-100-tijd van 4,2 seconden. Een handbak is voor de BMW M3 xDrive en M4 xDrive geen optie. De topsnelheid van de nieuwkomers is 250 km/u, of 290 km/u met het optionele M Driver’s Package.

Sneller dan Audi en Mercedes?

Audi’s tegenhanger van de BMW M3 is de Audi RS 4, die alleen als stationwagen leverbaar is. Deze heeft een 2,9-liter V6 met 450 pk. De 0-100-tijd is 4,1 seconden en de top is 250 km/u. De BMW is dus sneller dan de Audi. De Mercedes-AMG C 63 is het antwoord uit Affalterbach. Deze haalt 510 pk uit een V8 en stuurt het naar de achterwielen. De 0-100-tijd is 4 seconden en de top is gelijk aan die van de M3 en M4, met 290 km/u. Uiteraard gaat het hier wel om auto’s van een generatie ouder. AMG is van plan de C-klasse te vervangen door een plug-in hybride met een viercilinder.

Aangepast xDrive-systeem

Zowel de onderdelen als de software van het vierwielaandrijvingsysteem is grondig aangepast voor de M3 en M4. Zo is de olietoevoer naar de koppeling aangepast om de druk constant te houden in de snelste bochten. De aandrijfassen zijn ook specifiek voor de M-modellen. De software stuurt het vermogen in de meeste gevallen naar de achterwielen en de voorwielen springen pas bij als het nodig is.

Grotere wielen en driftmodus

Van de zijkant gezien herken je de xDrive aan de velgenmaat. De achterwielen zijn 20-inch en de voorwielen meten 19 inch. Bij de achterwielaandrijvers is dit 19 áchter en 18 vóór. De achterbanden zijn 10 millimeter breder dan de voorbanden, die 275 millimeter breed zijn. Wie een driftbui heeft, kan de voorwielaandrijving uitschakelen en de M Drift Analyser aanzetten. Via het scherm krijg je dan te zien hoe lang je drift was en hoeveel sterren de auto je actie toekent.

Wanneer komen de BMW M3 xDrive en M4 xDrive?

De BMW M3 xDrive en M4 xDrive verschijnen in juli in Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend. De Competition-versies van de achterwielaandrijvers kosten in Nederland zo’n 130.000 euro, dus tel daar een zakcentje bij op. Later dit jaar komt er nog een BMW M4 Cabrio en over een tijdje komt BMW zelfs met een stationwagenversie van de M3.

Reacties

  • Rm heeft op 22 april 2021 geschreven:

    Denk niet dat je deze auto’s voor de 0-100 tijden koopt anders kan je beter een Tesla kopen.
    Maar de voorkant is spuuglelijk vooral bij de 4serie vind ik het echt zonde want de rest is wel mooi van buiten.
    interieur is wel mooi maar niet mijn voorkeur

    Reageer
  • Luister even heeft op 19 april 2021 geschreven:

    Ik kan hem toch niet betalen, dus dan maakt het ook niet uit wat ik er van vind dat er geen handbak in deze m3 en m4 xDrive zit. Die neus nemen we maar voor lief zullen maar zeggen. Als ik mijn ongezouten mening geef hier dan is de kans groot dat ie gaat knorren. Beter ssssst.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)