Telkens als de woorden ‘gevaarlijk’ en ‘haarspeldbocht’ vallen, zien we de mondhoeken van rallylegende Walter Röhrl iets omhoog bewegen. Een medewerker van Porsche heeft de lastige taak de rijders op het hart te drukken zich aan de lokale snelheidslimieten te houden, terwijl de inmiddels 74-jarige Röhrl als een kwajongen argumenten aanvoert als ‘een bocht is leuker als de achterkant uitbreekt’ en ‘ach, morgen zijn jullie toch niet meer hier’.

De rallyheld is de enige reden dat we überhaupt nog een beetje bij de les kunnen blijven. De afleiding is groot: we staan op een heuvel in het wijngebied op een halfuurtje van Trier. Voor ons staat de nieuwe Porsche 911 GT3 Touring en daarachter kronkelt een fenomenaal asfaltbuffet naar beneden, dwars door de uitgestrekte wijngaarden naast de Moezel-rivier. Een lezing van Sonja Bakker in de Febo kan op meer aandacht rekenen.

De locatie is niet gekozen omdat uit deze streek de beste en duurste wijnen van Duitsland komen. Dit is een historisch significante plek voor Röhrl en de Porsche 911 GT3. In 2001 hielp hij hier met het op poten zetten van de Rally van Duitsland. Voordat de deelnemende rallyauto’s over de proef gingen, mocht hij de eerste generatie 911 GT3 (de 996) over het asfalt boenderen. Dit deed hij met zoveel overtuiging dat de organisatie hem vroeg iets rustiger aan te doen, omdat hij de tijden van de echte rallyauto’s (met een lagere topsnelheid) verbeterde. Zoek maar eens een filmpje op, je zult niet worden teleurgesteld. Nu, twintig jaar later, mogen wij met de nieuwste GT3 delen van dezelfde proef doen, maar dan uiteraard met een wettelijk toegestaan tempo.

Wat is de rol van de Porsche 911 GT3 Touring?

Het is daarbij gelijk belangrijk om te weten dat de 911 GT3 Touring (officieel heet ie eigenlijk GT3 met Touring Package) niet de nieuwste lange-afstandsraket is van het merk, al doet de naam dat vermoeden. Het tegenovergestelde is waar. De GT3 Touring is letterlijk een GT3 zonder achtervleugel. Het is dus juist Porsches Spartaanse model van dit moment. Technisch zijn de auto’s verder identiek, dus ook qua onderstel en motor.

Alleen iets minder downforce

De vleugelloze 911 krijgt een actieve achterspoiler die boven een bepaalde snelheid omhoogkomt. Volgens Porsche scheelt het ontbreken van de vaste vleugel ruim 100 kilo aan downforce, maar hiervan merk je niets onder de 100 km/u. Het gewicht is vrijwel hetzelfde en qua prijs scheelt het ook wisselgeld. De optie voor een PDK-automaat is gratis. Het enige grote verschil is dat je de GT3 Touring niet met een halve rolkooi kunt laten uitrusten. Oh, en de voorbumper is bij de Touring volledig meegespoten, bij de bevleugelde GT3 zit er nog wat zwart in de bumper.

De (optionele) koolstofvezel kuipstoel ligt laag in de auto, de pook zit daardoor relatief hoog en je ziet nog net de lage neus van de auto. Het geeft het gevoel van een raceauto, maar dan wel met een volledig interieur. Het gebrek aan geluidsisolatie (want onnodig gewicht) versterkt dit gevoel, want je hoort bijvoorbeeld de mechanische delen van de bak werken; geluiden die bij normale nieuwe auto’s niet meer hoorbaar zijn. Het koppelingspedaal gedraagt zich dan weer verrassend vriendelijk en is geen aan-uitknop, zoals dat vaak het geval is in echte raceauto’s. Het rempedaal is juist wel erg hard, net als bij een racer. Nog een voordeel van het weglaten van de geluidsisolatie is dat je op de voorste rij zit van het goddelijke gehuil van de 4,0-liter boxermotor.

De Porsche 911 GT3 Touring is geen ondersturend beestje

Met gepaste voorzichtigheid tackelen we de eerste haarspeldbochten. Onnodig, zo blijkt. Onderstuur sloopte Porsche vakkundig uit het woordenboek met dank aan de nieuwe GT3-ophanging vooraan. Het gevoel van een lichte neus die veel Elfjes in het verleden hadden, missen we ook. De grip lijkt oneindig en zodra het stuur weer recht staat, vuurt de motor je op de volgende bocht af. De zescilinder is een bonk perfect doseerbare agressie en conflictmijdend gedrag is als bestuurder onmogelijk. De directe respons, het geluid en de power die vrijkomt werken verslavend. Je koopt deze 911 voor de boxermotor – de rest is mooi meegenomen.

Overstuur staat zeker op het menu als je dat zou willen, maar de systemen houden de Porsche 911 GT3 Touring keurig in het gareel.  Zelfs Röhrl (ooit door Niki Lauda een ‘genie op wielen’ genoemd) zegt de systemen bij de nieuwe GT3 op de openbare weg aan te laten staan, omdat ze hem ‘niet langzamer’ maken en omdat ‘tegenliggers het nooit zo op prijs stellen als hij oversturend de bocht uit komt’.

Slecht asfalt is geen probleem

Zelfs op stukken waar het belabberde asfalt de 911 van de weg wil werpen, blijft de GT3 ook op tempo keurig de lijn volgen die hem opgedragen wordt – al worden de inzittenden wel flink door elkaar geschud. Het wegdek is één op één voelbaar door het stuur, maar nog meer door het onderstel. Dat kent twee standen: hard en nog wat harder.

Daardoor heeft de Porsche 911 GT3 Touring alle potentie om hersenen tot een egale moes te schudden, maar dankzij de verrassend comfortabele kuipstoelen is het mogelijk veel tijd door te brengen in de Touring zonder last te krijgen van rug of grijze massa.

Wil je de Porsche 911 GT3 Touring dagelijks gebruiken?

Is de nieuwe 911 GT3 Touring dan toch de gedroomde daily driver of lange-afstandsmachine zonder compromissen? Niet helemaal. Op de snelweg is er veel geluid van de weg, de motor is altijd hoorbaar en hij mist de zevende versnelling die andere handgeschakelde Elfjes wel hebben. De bekerhouder zit pal voor de versnellingspook en is dus onbruikbaar tijdens het rijden en de geluidsinstallatie valt vanzelfsprekend wat tegen.

Het zijn allemaal randzaken die je binnen een milliseconde vergeet zodra je terugschakelt en de motor met een oerkreet naar de 9.000 toeren vlamt. Het is zonder twijfel een van de opwindendste auto’s van het moment, maar de voorwaarde is dus wel dat er genoeg spannende wegen in de buurt zijn om hem te gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Nog een fijn detail: GT3’s zijn altijd bijzonder waardevast. Als de Porsche 911 in jouw handen meer de A9 bij Haarlem ziet dan haarspeldbochten, dan zou je nog de 911 GTS kunnen overwegen. Deze is goedkoper en ongeveer net zo snel, maar dan mis je wel die fenomenale atmosferische 4,0-liter. Dit is vooral een optie als je de GT3 nog nooit hebt ervaren, want als je die eenmaal hebt meegemaakt, wil je waarschijnlijk niets anders meer.

Gewichtsobsessie

De mensen achter de 911 GT3 zijn volgens een woordvoerder van Porsche ‘een beetje speciaal’. En dat is precies de reden waarom de 911 GT3 zo goed is. Net als Scarface snoepten ze waar ze maar konden grammetjes weg. Zo kun je de GT3 ook niet bestellen met een achterbank of een panoramadak, dat weegt te veel. Daarnaast zijn er lichtere ramen, een lichtere uitlaat en is er weinig geluidsisolatie. De radio weglaten (zoals bij vroegere generaties) is niet meer mogelijk, omdat je die nodig hebt voor de instellingen van de auto. En kijk eens naar de manier waarop de remklauwen gemonteerd zijn – ze hangen een beetje onder in de velgen om het zwaartepunt nog nét iets lager te krijgen. Waarom niet helemaal onder in de velgen? Dan zouden ze volstromen met water – en bovendien zou het er niet uitzien. Ze hebben het op een zeker moment dus wél overwogen.

Specificaties Porsche 911 GT3 Touring (2021, 992)


Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
510 pk @ 8.400 tpm
470 Nm @ 6.100 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 320 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,7 l/100 km
312 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.573 x 1.852 x 1.279 mm (l x b x h)
2.457 mm (wielbasis)
1.418 kg
64 l (benzine)
132 l (bagage)
Prijzen
€ 238.800 (NL)
€ 174.639 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)