De jaren ’90 had veel coole dingen te bieden op autogebied. Het was toen nog stoer om te pronken met je 16-klepper, een dikke stereo-installatie waar I Wanna Be A Hippy uit pompte en zo zijn er nog vele andere extraatjes uit die tijd. Wat op sommige auto’s nog steeds tijdloos is, zijn driespaaks wielen. Het is misschien niet het populairste velgontwerp, maar op de auto’s hieronder staan de wielen goed.
Saab 900 Aero Turbo
Saab had een rijk gamma aan driespaaks wielen; diverse modellen, tot de 9-5 sedan van begin jaren ’00 aan toe, waren leverbaar met allerlei fraaie exemplaren. Onze favoriet zijn de dikke, haast Monoblock-achtige units die onder de 900 Aero Turbo van de late jaren ’80 zaten.
Dodge Viper
Ach, als je een auto bouwt zonder dak, deurhendels, rijhulpjes of airbags, dan is het eigenlijk alleen maar logisch dat je ook wat minder dan de vrij gebruikelijke vijf spaken monteert. De driespaaks velgen van de Viper, compleet met neppe centrale wielmoer, zijn een hoogtepunt van jaren-’90 chic.
Opel Corsa SR
Een auto uit onschuldiger tijden. Wacht, ‘onschuldig’ is misschien niet het juiste woord als het gaat om dé joyride-klassieker. De Corsa is haast net zo spreekwoordelijk laat-jaren-’80 als een breteldragende beurshandelaar in een 911 Turbo. En passen die wielen niet perfect bij dat vierkante uiterlijk?
Range Rover Classic
Wat maakt het originele Range Rover-ontwerp toch zo tijdloos? Het gebrek aan pretenties, waarschijnlijk. De carrosserie was niet eens gestyled; die werd gewoon goedgekeurd en doorgevoerd met de onbehandelde aluminium panelen die het ontwikkelingsteam had gebruikt op de testvoertuigen.
Brabus Monoblock II
Is er een Mercedes uit de jaren ’90 die er niet goed uitziet met een Brabus Monoblock II? Waarschijnlijk niet. Daarom zetten Duitse tuners ze net zo makkelijk onder een S-klasse als onder een E of SL. Nu is het ontwerp terug op deze SL, waarmee de driepuntige ster weer een driepuntige velg heeft.
Ford Ka
Soms is iets zo bizar lelijk dat het weer mooi wordt. Cirkeltje rond, zogezegd. En dat is het geval bij deze driespaaks lichtmetalen velgen die in de late jaren ’90 onder deze hoogstaande versie van de Ford Ka werden gemonteerd. Zo verzinnen ze
ze niet meer, tegenwoordig.
Koenigsegg Regera
Meestal gaan ze niet zo goed samen, driespaaks wielen en supercars. Maar dan is er altijd nog Koenigsegg. Dit koolstofvezel wiel met drie ‘gespleten’ spaken behoort tot de lichtste wielen voor supercars ooit, en Christian zelf claimt dat het design niet mogelijk was geweest met conventionele metalen.
Mazda RX-7 rotorwielen
Het lukte Mazda de jacht op driespaaks wielperfectie te combineren met een niet al te subtiele knipoog naar de aandrijving van de auto die ze droeg. Die driehoek met gebogen zijden in het wiel van de RX-7 van de late jaren ’80 verwees naar de vorm van de rotors in de beroemde wankelmotor.
Toyota RAV4
Tegenwoordig is de Toyota RAV4 een aardige maar anonieme buitenwijkauto met een radio die permanent is afgestemd op Classic FM. In de jaren ’90 daarentegen, voor hij volwassen werd, was het een maf, eigenzinnig ogend ding met een groot reservewiel achterop. Met weinig spaken. Zo ging dat.
Cleymans heeft op 7 juni 2024 geschreven:
Regina! Heeft 6 spaken ! Of kan ik misschien niet tellen ?
Rhk heeft op 3 juni 2024 geschreven:
Saab hirsch 3 spoke overtreft toch al deze exemplaren met ruime marge!!
Klaas heeft op 2 juni 2024 geschreven:
Zijn die van de Toyota, Ka en Dodge richting gebonden?
Dus 2 linker velgen en 2 rechter?