
Gisteren kwam het verlossende woord: de Mercedes 300 SLR Coupé is inderdaad verkocht voor 135 miljoen euro. Daarmee is het de duurste auto ooit verkocht. Het was de bedrijfsauto van Mercedes-ingenieur Rudolph Uhlenhaut, nadat Mercedes zijn raceactiviteiten had gestaakt. De auto was gebaseerd op de W196 F1-auto van Mercedes, dus eigenlijk was het de spirituele voorloper van de Mercedes-AMG One, maar dan al in 1955.
Dat Uhlenhaut een quasi-F1-auto als bedrijfsauto had, paste wel bij de man, als je de verhalen hoort. Dit lijkt ons een mooie gelegenheid om een anekdote uit de jaren vijftig in de spotlight te zetten. We schrijven 1955, toen de 300 SLR Coupé in zijn laatste ontwikkelingsfase was. Ook toen werden nieuwe (race)auto’s grondig getest op de Nürburgring Nordschleife; toen al helemaal het gevaarlijkste circuit ter wereld.
De ingenieur achter de SLR was sneller dan Fangio
De legendarische Formule 1-kampioen Juan Manuel Fangio mocht de 300 SLR Coupé testen op de Nordschleife. Nadat hij zijn rondes had gedaan, concludeerde hij dat zijn Mercedes niet goed was afgesteld. De koppige ingenieur Uhlenhaut was het daar niet mee eens, en met een ‘overvloedige’ lunch in zijn buik kroop hij zelf achter het stuur.
Gekleed in zijn pak en stropdas stapte in de auto en testte hij zelf op de angstaanjagende Groene Hel. Het resultaat? Hij was drie seconden sneller dan Fangio rond de Ring. En vergeet niet: Fangio was toen al tweevoudig (uiteindelijk vijfvoudig) F1-wereldkampioen, Uhlenhaut was ‘slechts’ een ingenieur. Rudy’s beleefde opmerkingen na de test? Dat Fangio – nogmaals, dé Fangio – gewoon nog wat moest ‘oefenen’. Held.
De Mercedes 300 SLR Coupé heeft een nieuw baasje
In totaal bouwde Mercedes twee exemplaren van de 300 SLR Coupé. Eentje met een blauw interieur en eentje met een rood interieur. De blauwe blijft in het museum en de rode gaat naar een anonieme verzamelaar. Het geld gaat naar een goed doel dat Mercedes gaat opzetten. Ook is de afspraak dat de nieuwe eigenaar zijn auto beschikbaar stelt voor bijzondere aangelegenheden.
Meer van TopGear


Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Flitsmeister gaat je vanaf nu niet meer waarschuwen voor deze (vervelende) camera’s

Zelfs binnen Europa kan het je extra geld kosten om Google Maps te gebruiken op vakantie
