
Gisteren kwam het verlossende woord: de Mercedes 300 SLR Coupé is inderdaad verkocht voor 135 miljoen euro. Daarmee is het de duurste auto ooit verkocht. Het was de bedrijfsauto van Mercedes-ingenieur Rudolph Uhlenhaut, nadat Mercedes zijn raceactiviteiten had gestaakt. De auto was gebaseerd op de W196 F1-auto van Mercedes, dus eigenlijk was het de spirituele voorloper van de Mercedes-AMG One, maar dan al in 1955.
Dat Uhlenhaut een quasi-F1-auto als bedrijfsauto had, paste wel bij de man, als je de verhalen hoort. Dit lijkt ons een mooie gelegenheid om een anekdote uit de jaren vijftig in de spotlight te zetten. We schrijven 1955, toen de 300 SLR Coupé in zijn laatste ontwikkelingsfase was. Ook toen werden nieuwe (race)auto’s grondig getest op de Nürburgring Nordschleife; toen al helemaal het gevaarlijkste circuit ter wereld.
De ingenieur achter de SLR was sneller dan Fangio
De legendarische Formule 1-kampioen Juan Manuel Fangio mocht de 300 SLR Coupé testen op de Nordschleife. Nadat hij zijn rondes had gedaan, concludeerde hij dat zijn Mercedes niet goed was afgesteld. De koppige ingenieur Uhlenhaut was het daar niet mee eens, en met een ‘overvloedige’ lunch in zijn buik kroop hij zelf achter het stuur.
Gekleed in zijn pak en stropdas stapte in de auto en testte hij zelf op de angstaanjagende Groene Hel. Het resultaat? Hij was drie seconden sneller dan Fangio rond de Ring. En vergeet niet: Fangio was toen al tweevoudig (uiteindelijk vijfvoudig) F1-wereldkampioen, Uhlenhaut was ‘slechts’ een ingenieur. Rudy’s beleefde opmerkingen na de test? Dat Fangio – nogmaals, dé Fangio – gewoon nog wat moest ‘oefenen’. Held.
De Mercedes 300 SLR Coupé heeft een nieuw baasje
In totaal bouwde Mercedes twee exemplaren van de 300 SLR Coupé. Eentje met een blauw interieur en eentje met een rood interieur. De blauwe blijft in het museum en de rode gaat naar een anonieme verzamelaar. Het geld gaat naar een goed doel dat Mercedes gaat opzetten. Ook is de afspraak dat de nieuwe eigenaar zijn auto beschikbaar stelt voor bijzondere aangelegenheden.
Meer van TopGear


Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)
