Morgan en nieuws: dat klinkt een beetje als stabiele politiek in de Lage Landen. Die termen gebruik je niet al te vaak in één zin. Maar we haalden ‘m graag op.
 
Na de introductie van die malle Morgan 3Wheeler gaan we weer terug naar een echte auto met vier wielen en een dak.
 
Jazeker, een Morgan met een dak! De basis van de Aero Coupé, want daar hebben we het hier over, is de Aero Supersports. Die is na het verscheiden van de Aero 8 (je weet wel, die cabrio die nog scheler lijkt te kijken dan een Siamese kat met inteeltgenen) de enige moderne Morgan die er nog over is. Wat een geld vragen ze voor zo’n Supersports: in Nederland moet je ruim twee ton neertellen, de Belgen zijn met ruim anderhalve ton al niet veel beter af. In Nederland kost de Aero Coupé 174.500 euro, voor de Belgen schatten we de prijs op zo’n 125.000. Pin ons er niet op vast (allez, we zitten er wel vaker een duizendje of wat naast) maar het is goed om de auto even in de juiste context te zetten.
 
De vraag is: waaróm is de auto goedkoper? Een cabrio is nu eenmaal duurder dan een dichte variant, maar geldt dat ook als de ontwikkeling andersom is gegaan? Er was eerst een open Supersports, nu is er een dichte coupé. Hoe dan ook, zelfs Morgans dakdekker, eh, hoofdontwerper Matt Humphries liet al doorschemeren dat het tekenen van de Aero Coupé niet de moeilijkste klus was die hij ooit heeft gedaan. Zou je uitstraling kunnen uitdrukken in euro’s, dan is de prijs beter gerechtvaardigd. Wat een smoel heeft die coupé.
 
Zoals gezegd verschillen de Supersports en de Coupé niet veel van elkaar. Het aluminium chassis hebben ze gemeen en ook hier is er een 4,8-liter BMW V8 in gelepeld, naar keuze gepaard aan een handbak of automaat.
 
Er is heel wat gebeurd sinds Morgan tien jaar geleden de eerste Aero 8 introduceerde. Pasvorm en afwerking zijn vele niveaus hoger getild. Je hoeft lostrillende spiegels en kierende dashboardpanelen niet meer onder het kopje ‘karakteristiek’ weg te moffelen als je een praatje maakt met een 911- of SL-eigenaar. Tot op zekere hoogte kan de Morgan inmiddels ook op dat punt aardig meekomen.
 
Even los van het foeilelijke Hal­fords-stuurtje is het interieur een prachtige plek met een eigenzinnige sfeer. Het gaat er krap aan toe (dit in tegenstelling tot de kofferruimte) dus je hebt niet al te veel plek om je benen te strekken. De bekleding en afwerking zijn prachtig en het zal je verbazen hoe stil het binnen is. De hendels aan de stuurkolom ken je van BMW en de luchtroosters hebben we ook ooit eerder gezien, maar dan in een andere auto. Voor de rest gaat het er Brits-gezellig aan toe. Vooral het zicht naar voren over die immense neus geeft je terstond het James Herriot-gevoel in optima forma.
 
Tel daarbij de V8 die moeiteloos veel koppel levert en een verrassend soepel onderstel, en voor je het weet draai je heerlijk de snelste rondjes. Want met bochten weet ie ook wel raad. Toegegeven, je houdt een 911 niet achter je – tenzij hij je op een ronde zet – maar je hoeft ook niet al te veel moeite te doen om plezier te hebben in een Aero Coupé.
 
Het gewicht is maar 1.200 kilo, de motor levert – mits de sportuitlaat gemonteerd is – 390 pk en je begrijpt dat je met een snelle auto van doen hebt. Vergeet niet dat het vooral een GT is, die je ook als zodanig moet rijden. Hoe dat is? Zoiets als een Bentley met een iets straffer onderstel.

Morgan Aero Coupé

 

16/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,2 s

Top: 275 km/u

Verbruik: 9,5 l/100 km

Motor: 4.799 cc, V8 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 390 pk

Koppel: 490 Nm

Gewicht: 1.175 kg

CO2: 256 g/km

 

Prijs

NL: ca. € 175.000

BE: ca. € 125.000

 

Vonnis

Een Supersport met een dak boven z’n hoofd. Het resultaat is één brok rijplezier, zeker vanwege de keurige afwerking. Maar het blijft wel een Morgan

Reacties

Meer van TopGear