Dit is de nieuwe Morgan Aero GT. Het begrip ‘nieuw’ is zoals altijd relatief bij Morgan, want deze auto heeft overduidelijk zijn wortels in het verleden. Het is de laatste Aero-gerelateerde Morgan die we zullen krijgen. De familielijn gaat terug naar 2001, met de Morgan Aero 8 Roadster. De beroemdste is waarschijnlijk de AeroMax coupé.

Morgan geeft de Aero een flinke afscheidsgroet. Bekijk de diffuser en de geventileerde wielkasten eens; dit is zowaar een Morgan met wat heuse aerodynamica.

Heeft de Morgan Aero GT veel power?

Op zich best wel: z’n 4,8-liter V8, die afkomstig is van BMW, is goed voor 372 pk. Maar, belangrijk: de Morgan Aero GT weegt slechts 1.180 kilo. Hier kun je een snufje gewicht aan toevoegen met een koolstofvezel hardtop. Hij sprint in 4,5 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 273 km/u. Schakelen doe je ouderwets zelf.

De Morgan Aero GT kost 134.000 euro, zonder BPM of BTW. Reken er maar een flink bedrag bovenop. Of niet, eigenlijk: alle acht exemplaren zijn al uitverkocht.

Voor dit bedrag koop je ook gezelschap. Nee, niet op die manier. Voordat de productie van jouw model begint, mag je rond de tafel met Jon Wells, Designerbaas bij Morgan, om samen jouw wensen door te nemen.

Het alternatief

Morgan komt ook met de ‘Plus 8 50th Anniversary Edition’. Het is de blauwe auto in de galerij. Ze bouwen hier vijftig stuks van, met dezelfde BMW-motor en dezelfde specificaties als de Morgan Aero GT.

Hij weegt 80 kilo minder, wat logisch is, want er zit geen dak op en de ramen ontbreken. Morgan beweert dat het een van de lichtste V8-personenauto’s is die je op dit moment kunt kopen.

Reacties

  • Haye Mellema heeft op 8 maart 2018 geschreven:

    Lelijke velgen zeg…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear