Wanneer je de lijnen van oude Morgans laat bestuderen door de tekenaars van Pininfarina krijg je dit. De Morgan Midsummer, een ode aan de samenwerking van beide partijen. De auto behoudt de klassieke lijnen van een Morgan, maar dan met een moderne twist. Er worden er maar 50 van gemaakt en ze zijn ‘vrijwel allemaal’ al verkocht.

De handen van de koetsbouwers zullen wel blij zijn dat het productieaantal op 50 blijft steken. Alleen het bouwen van de volledig aluminium koets duurt al 250 uur, wat maar iets minder is dan de gemiddelde vertraging op de ring van Rotterdam. Dan hebben we het nog niet over het teakhouten frame, dat voor het eerst bij een Morgan aan de buitenkant zichtbaar is en bestaat uit meer dan vierhonderd laagjes. Hoeveel schuurpapier en houtlijm daar is versleten, kan een gemiddelde interieurbouwer wel invullen. Gelukkig hebben ze wat tijd en moeite kunnen besparen met het maken en monteren van de voorruit, want die is er niet.

Een zescilinder onder de lange kap

De stijlvolle koets wordt door een turbozescilinder vooruit geduwd. Schakelen hoef je niet, omdat er een achttraps automaat aan de motor vastzit. Wat de precieze specificaties zijn, is nog niet bekend. Als we ervan uit mogen gaan dat de motor uit de Morgan Plus Six is getrokken, heeft ie zo’n 340 pk en 500 Nm. Dat moet ervoor zorgen dat het silhouette in ongeveer 4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u schiet, mede doordat het geheel maar zo’n 1.000 kilo weegt.

Morgan-hoofdontwerper Jonathan Wells is erg blij met de uitkomst. ‘Ik ben zeer tevreden over de proporties driekwart van achter en hoe de auto “staat”, dankzij de obsessieve aandacht voor details om de verhouding tussen het wiel en de carrosserie te verfijnen’, zegt Wells tegen TopGear. Wat de Morgan Midsummer de 50 gelukkigen zal kosten, is nog even gissen. En wanneer ze hem kunnen verwachten? Midden in de zomer? Stom grapje – dat is ook nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)