
Wanneer je de lijnen van oude Morgans laat bestuderen door de tekenaars van Pininfarina krijg je dit. De Morgan Midsummer, een ode aan de samenwerking van beide partijen. De auto behoudt de klassieke lijnen van een Morgan, maar dan met een moderne twist. Er worden er maar 50 van gemaakt en ze zijn ‘vrijwel allemaal’ al verkocht.
De handen van de koetsbouwers zullen wel blij zijn dat het productieaantal op 50 blijft steken. Alleen het bouwen van de volledig aluminium koets duurt al 250 uur, wat maar iets minder is dan de gemiddelde vertraging op de ring van Rotterdam. Dan hebben we het nog niet over het teakhouten frame, dat voor het eerst bij een Morgan aan de buitenkant zichtbaar is en bestaat uit meer dan vierhonderd laagjes. Hoeveel schuurpapier en houtlijm daar is versleten, kan een gemiddelde interieurbouwer wel invullen. Gelukkig hebben ze wat tijd en moeite kunnen besparen met het maken en monteren van de voorruit, want die is er niet.
Een zescilinder onder de lange kap
De stijlvolle koets wordt door een turbozescilinder vooruit geduwd. Schakelen hoef je niet, omdat er een achttraps automaat aan de motor vastzit. Wat de precieze specificaties zijn, is nog niet bekend. Als we ervan uit mogen gaan dat de motor uit de Morgan Plus Six is getrokken, heeft ie zo’n 340 pk en 500 Nm. Dat moet ervoor zorgen dat het silhouette in ongeveer 4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u schiet, mede doordat het geheel maar zo’n 1.000 kilo weegt.
Morgan-hoofdontwerper Jonathan Wells is erg blij met de uitkomst. ‘Ik ben zeer tevreden over de proporties driekwart van achter en hoe de auto “staat”, dankzij de obsessieve aandacht voor details om de verhouding tussen het wiel en de carrosserie te verfijnen’, zegt Wells tegen TopGear. Wat de Morgan Midsummer de 50 gelukkigen zal kosten, is nog even gissen. En wanneer ze hem kunnen verwachten? Midden in de zomer? Stom grapje – dat is ook nog niet bekend.
Meer van TopGear


Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter
