
Wanneer je de lijnen van oude Morgans laat bestuderen door de tekenaars van Pininfarina krijg je dit. De Morgan Midsummer, een ode aan de samenwerking van beide partijen. De auto behoudt de klassieke lijnen van een Morgan, maar dan met een moderne twist. Er worden er maar 50 van gemaakt en ze zijn ‘vrijwel allemaal’ al verkocht.
De handen van de koetsbouwers zullen wel blij zijn dat het productieaantal op 50 blijft steken. Alleen het bouwen van de volledig aluminium koets duurt al 250 uur, wat maar iets minder is dan de gemiddelde vertraging op de ring van Rotterdam. Dan hebben we het nog niet over het teakhouten frame, dat voor het eerst bij een Morgan aan de buitenkant zichtbaar is en bestaat uit meer dan vierhonderd laagjes. Hoeveel schuurpapier en houtlijm daar is versleten, kan een gemiddelde interieurbouwer wel invullen. Gelukkig hebben ze wat tijd en moeite kunnen besparen met het maken en monteren van de voorruit, want die is er niet.
Een zescilinder onder de lange kap
De stijlvolle koets wordt door een turbozescilinder vooruit geduwd. Schakelen hoef je niet, omdat er een achttraps automaat aan de motor vastzit. Wat de precieze specificaties zijn, is nog niet bekend. Als we ervan uit mogen gaan dat de motor uit de Morgan Plus Six is getrokken, heeft ie zo’n 340 pk en 500 Nm. Dat moet ervoor zorgen dat het silhouette in ongeveer 4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u schiet, mede doordat het geheel maar zo’n 1.000 kilo weegt.
Morgan-hoofdontwerper Jonathan Wells is erg blij met de uitkomst. ‘Ik ben zeer tevreden over de proporties driekwart van achter en hoe de auto “staat”, dankzij de obsessieve aandacht voor details om de verhouding tussen het wiel en de carrosserie te verfijnen’, zegt Wells tegen TopGear. Wat de Morgan Midsummer de 50 gelukkigen zal kosten, is nog even gissen. En wanneer ze hem kunnen verwachten? Midden in de zomer? Stom grapje – dat is ook nog niet bekend.
Meer van TopGear


Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
