
De viercilindermotor in de nieuwe Mercedes-AMG A 45 S produceert een dwaze 421 pk. Je kunt er zeker van zijn dat een stel Duitse ingenieurs slapeloze nachten heeft gehad over de betrouwbaarheid van dit opgefokte viercilindertje. Gelukkig was het niet allemaal voor één toepassing.
Het Maleisische Paultan sprak met AMG-baas Tobian Moers op de beursvloer in Frankfurt: ‘De reden [dat de viercilinder zoveel vermogen produceert] is dat we de motor gebruiken voor verdere applicaties, en niet per se dwarsgeplaatste applicaties.’ Er komen dus nog meer modellen met de potentie turbomotor.
De motor is dus ook ontworpen om in de lengte geplaatst te worden, iets wat waarschijnlijk een heel stuk ingewikkelder is dan de boel een kwartslag draaien. Alleen al de koelsystemen zullen een hoop hoofdpijn gegeven hebben. Met name bij dit blokje. Vraag het maar eens aan een Duitse ingenieur, als je een paar uurtjes te doden hebt.
En een motor plaats je met name in de lengte als je de aandrijving naar de achterwielen wilt hebben. De viercilinder ligt nu dwars en drijft in de Mercedes-AMG A 45 een automatische transmissie met vierwielaandrijving aan.
Dus, waar moet je dan aan denken? De viercilindermotor met 421 pk zou bijvoorbeeld onderdeel kunnen worden van een hybride aandrijflijn. Het is geen geheim dat Mercedes het pad van de elektrificatie kiest. Het is voor nu nog gissen wat het systeemvermogen van een mogelijke plug-in hybride wordt. Hoe klinkt 700 pk? We gaan het meemaken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes-AMG A 45 S faalt bij elandproef

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Posaidon Mercedes-AMG A 45 RS krijgt 525 pk

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
