De viercilindermotor in de nieuwe Mercedes-AMG A 45 S produceert een dwaze 421 pk. Je kunt er zeker van zijn dat een stel Duitse ingenieurs slapeloze nachten heeft gehad over de betrouwbaarheid van dit opgefokte viercilindertje. Gelukkig was het niet allemaal voor één toepassing.
Het Maleisische Paultan sprak met AMG-baas Tobian Moers op de beursvloer in Frankfurt: ‘De reden [dat de viercilinder zoveel vermogen produceert] is dat we de motor gebruiken voor verdere applicaties, en niet per se dwarsgeplaatste applicaties.’ Er komen dus nog meer modellen met de potentie turbomotor.
De motor is dus ook ontworpen om in de lengte geplaatst te worden, iets wat waarschijnlijk een heel stuk ingewikkelder is dan de boel een kwartslag draaien. Alleen al de koelsystemen zullen een hoop hoofdpijn gegeven hebben. Met name bij dit blokje. Vraag het maar eens aan een Duitse ingenieur, als je een paar uurtjes te doden hebt.
En een motor plaats je met name in de lengte als je de aandrijving naar de achterwielen wilt hebben. De viercilinder ligt nu dwars en drijft in de Mercedes-AMG A 45 een automatische transmissie met vierwielaandrijving aan.
Dus, waar moet je dan aan denken? De viercilindermotor met 421 pk zou bijvoorbeeld onderdeel kunnen worden van een hybride aandrijflijn. Het is geen geheim dat Mercedes het pad van de elektrificatie kiest. Het is voor nu nog gissen wat het systeemvermogen van een mogelijke plug-in hybride wordt. Hoe klinkt 700 pk? We gaan het meemaken.
Reacties