
Een oude jas aantrekken en in de binnenzakken nog een tientje vinden, is altijd fijn. Mountune moet hetzelfde gevoeld hebben toen ze ergens nog 10 pk vonden in de Mountune Fiesta ST. Eerder gaven ze de kleine hete hatch van 1.200 kilo al 25 pk meer dan standaard, en nu verhogen ze dat aantal met 10 pk. De tuner haalt nu 235 pk en 350 Nm uit de 1,5-liter driecilinder. Als ze zo doorgaan, moeten ze binnenkort het 4WD-systeem uit de Focus RS lenen.
De M235 Performance-kit bestaat uit een nieuwe luchtfilter, een luchtfilterhuis en een OBD-plug om het vermogen te verhogen. Via een smartphone-app en bluetooth kun je de rijmodi sport, circuit, standaard performance en antidiefstal aantikken. Die laatste zorgt dat de auto geen meter vooruitkomt. Het kitje kost je omgerekend zo’n 700 euro, maar als je al de M225-kit had, dan kun je voor zo’n 120 euro upgraden.
De software zou zorgen voor een agressievere launchcontrol, meer geknetter en geknal vanuit de uitlaat en een optimalisatie van de ‘No Lift Shift’, waarbij je niet je voet van het gaspedaal hoeft te halen bij het schakelen. Volgens Mountune voelt de upgrade alsof het door de fabriek gedaan is. Wat de 35 pk extra doet voor de prestaties, moet je zelf ondervinden. De 225-versie snoepte al 0,5 seconden van de 0-100-tijd af met 6 seconden rond.
Meer van TopGear


De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS met 405 pk

Mountune Ford Focus RS is nog wat heftiger

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Inmiddels is er ook het M260 pakket. Hiervoor zijn wel wat aanpassingen nodig zoals een andere intercooler en enkele slangen. Het verschil is minder groot dan de stap van origineel naar M235.