Een oude jas aantrekken en in de binnenzakken nog een tientje vinden, is altijd fijn. Mountune moet hetzelfde gevoeld hebben toen ze ergens nog 10 pk vonden in de Mountune Fiesta ST. Eerder gaven ze de kleine hete hatch van 1.200 kilo al 25 pk meer dan standaard, en nu verhogen ze dat aantal met 10 pk. De tuner haalt nu 235 pk en 350 Nm uit de 1,5-liter driecilinder. Als ze zo doorgaan, moeten ze binnenkort het 4WD-systeem uit de Focus RS lenen.

De M235 Performance-kit bestaat uit een nieuwe luchtfilter, een luchtfilterhuis en een OBD-plug om het vermogen te verhogen. Via een smartphone-app en bluetooth kun je de rijmodi sport, circuit, standaard performance en antidiefstal aantikken. Die laatste zorgt dat de auto geen meter vooruitkomt. Het kitje kost je omgerekend zo’n 700 euro, maar als je al de M225-kit had, dan kun je voor zo’n 120 euro upgraden.

De software zou zorgen voor een agressievere launchcontrol, meer geknetter en geknal vanuit de uitlaat en een optimalisatie van de ‘No Lift Shift’, waarbij je niet je voet van het gaspedaal hoeft te halen bij het schakelen. Volgens Mountune voelt de upgrade alsof het door de fabriek gedaan is. Wat de 35 pk extra doet voor de prestaties, moet je zelf ondervinden. De 225-versie snoepte al 0,5 seconden van de 0-100-tijd af met 6 seconden rond.

Reacties

  • Gerard heeft op 30 november 2023 geschreven:

    Inmiddels is er ook het M260 pakket. Hiervoor zijn wel wat aanpassingen nodig zoals een andere intercooler en enkele slangen. Het verschil is minder groot dan de stap van origineel naar M235.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)